Biologi

diffusion og osmose (haster)

01. oktober 2016 af Lyseslukker - Niveau: C-niveau

Hej, vi har lavet et forsøg om osmose, hvorved i det ene forsøg med kartofler har vi ødelagt cellemembranen ved kogning.
Disse kartoffelstykker skal så lægges ned i tre glas, hvorved den ene indeholder ferskvand, 2. glas har et saltindhold på 1% og 3. glas har et saltkoncentration på 5%
Jeg forstår ikke, hvad der teoretisk set skal ske med kartoflernes vægt, nu hvor den semipermeable membran er ødelagt? Jeg forstår godt, at saltet kan trænge igennem cellerne, men hvilken betydning har det?
Tak på forhånd...


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af jantand

Jeg kan ikke forstå hvorfor kartoflen er kogt?


Svar #2
01. oktober 2016 af Lyseslukker

Det er så man får ødelagt membranen, der er en af forudsætningerne for osmose.  Vi har lavet samme forsøg med ukogte kartofler. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Osmose foregår over en semipermeabel membran, så uden en cellemembran kan der ikke foregå osmose. 

Hvilke observationer har du gjort i forhold til vægten?


Svar #4
01. oktober 2016 af Lyseslukker

Det er det der er problemet. Vægten er stigende og det burde ikke være tilfældet så vidt jeg ved. Der burde nærmest ikke ske så meget, men jeg har fået vægtændringen i procenter til at være 3,3%, 4,3% og 2,2%. . Men hvad sker der, når cellemembranen er ødelagt? Hvorfor kan der ikke ske osmose? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der skulle helst ikke ske noget. 

Er du klar over, hvad osmose er? 

Som sagt i #3 foregår osmose over en semipermeabel membran, så uden en cellemembran kan der ikke foregå osmose. Cellemembranen er ikke permeabel overfor saltmolekylerne, hvorved det er vand der, så at sige, flytter sig rundt for at udligne koncentrationsforskellene. Idet cellemembranen fjernes/ødelægges, er der ikke længere noget, der kan forhindre saltmolekylerne at trænge igennem. 


Svar #6
01. oktober 2016 af Lyseslukker

Egentlig når saltmolekylerne trænger igennem cellerne, så sker der intet, fordi vandkoncentrationen vil være den samme i cellen og det omgivende miljø? Er det derfor der ikke bør ske noget? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Uden en cellemembran er der ingen barriere, der bremser ioner for at diffundere igennem, hvorved koncentration gerne skulle blive ens af både vand og opløste ioner over det hele. 

Hvis i netop ser, at der sker noget andet, er det nok vigtigt, at du får talt med de personer du har fået data fra, så i evt. kan få identificeret en eller flere fejlkilder. 


Svar #8
01. oktober 2016 af Lyseslukker

Det lyder som en god ide og mange tak for hjælpen. Jeg kunne virkelig ikke helt forstå  sammenhængen mellem resultaterne og teorien, men nu giver det lige pludselig god mening ;-)


Skriv et svar til: diffusion og osmose (haster)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.