Matematik

Vedr. matematik opgave - akut

01. oktober 2016 af Khor (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg skal aflevere en matematik aflevering i morgen og jeg står med den sidste og eneste opgave som jeg ikke har løst, da jeg virkelig har problemer med den. Jeg håber derfor, at jeg kan få hjælp til den.

Opgaven lyder :

En pyramide har en kvadratisk grundflade med sidelængden 6, og pyramidens sideflader er ligebenede trekanter med sidelængderne 5,5 og 6. 

1. Beregn højden i hver af de trekantede sideflader

2. Beregn pyramidens samlede overfladeareal inkl. bunden

3. Beregn pyramidens højde 

På forhånd mange tak :)) 

Fortsæt god aften ! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af StoreNord

1.     Højden i sidens to retvinklede trekanter, hver med en grundlinje på 3 og en hypotenuse på 5,2

2.     Otte af føromtalte retvinklede trekanter, hver med arealet 3*den fundne sidehøjde.

3.     Pyramidens højde er katete i en retvinklet trekant, hvis hypotenuse er 5,5 og hvis anden katete er halvdelen af grundfladens areal.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2016 af StoreNord

3.     Pyramidens højde er katete i en retvinklet trekant, hvis hypotenuse er 5,5 og hvis anden katete er halvdelen af grundfladens areal DIAGONAL.


Svar #3
04. oktober 2016 af Khor (Slettet)

Tak for brugbart svar! :)


Svar #4
04. oktober 2016 af Khor (Slettet)

#1

1.     Højden i sidens to retvinklede trekanter, hver med en grundlinje på 3 og en hypotenuse på 5,2

2.     Otte af føromtalte retvinklede trekanter, hver med arealet 3*den fundne sidehøjde.

3.     Pyramidens højde er katete i en retvinklet trekant, hvis hypotenuse er 5,5 og hvis anden katete er halvdelen af grundfladens areal.

Men hvordan fandt du frem til disse tal? har afleveret nu, men er interesseret i at vide hvordan du fik tallene, så jeg bedre forstår det


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2016 af StoreNord

"pyramidens sideflader er ligebenede trekanter med sidelængderne 5,5 og 6."

Jeg har tolket dette som at sidefladerne har en grundlinje på 6 meter og at hver af de lige lange sider er 5.5 meter.   (     undskyld, at jeg skrev 5,2           )

Det kan dog også tolkes som, at hver af de lige lange sider er 5 meter.

Du må gerne skrive igen, nå du har hørt, hvad din lærer mener er den rigtige fortolkning.         :)


Skriv et svar til: Vedr. matematik opgave - akut

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.