Dansk

Hjælp til komma

01. oktober 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Dette rim i strofe 5 har stor betydning for digtet, idet forfatteren konkluderer, at hun er ked af, at hun ikke savner sin eksmand.

Er kommaerne sat korrekt? hvis ikke er der er sat korrekt er der så nogle der kan forklarer mig hvor de skal sættes og hvorfor.

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2016 af Camillam99 (Slettet)

Det kommer an på, om man sætter startkomma eller ej. Hvis man sætter startkomma, så ja, så er kommaerne sat korrekt. Personen her har valgt at sætte sine kommaer efter subjekt og verbal efterfulgt af konjunktioner. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2016 af Stygotius

Nej, der er nogen der kan forklare dig hvor........


Svar #3
02. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Tak Camillam99, er det bedst at bruge start komma eller er det bedst ikke at bruge start komma.

Tak svar#2.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2016 af Camillam99 (Slettet)

Da jeg ikke er lærer, kan jeg ikke rigtig svare dig på det. Personligt foretrækker jeg at bruge startkomma, da det efter min mening ser mere grammatisk korrekt ud. Ikke alle er lige glade for det, da nogen synes, at der kommer alt for mange kommaer i én sætning - jeg har dog aldrig hørt om en lærer, som ikke foretrak startkommaer.


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. oktober 2016 af Camillam99 (Slettet)

Men ja, husk også dit nutids-r og sammensatte ord.


Svar #6
02. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Mange TAK Camilam99

Er dette her korrekt formuleret??

En sammenligning af de to digte fra henholdsvis Tove Ditlevsens digt; " Den nye ejer" og Lone Hørslevs digt "Kærestesorg kan ikke klippes af"


Svar #7
02. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

TAK camillam99.

En sammenligning af de to digte fra henholdsvis Tove Ditlevsens digt; "Den nye ejer" ? og Lone Hørslevs digt; Kærestesorger kan ikke klippes af"


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. oktober 2016 af Stygotius

Startkomma er idiotisk og forvirrende og overflødigt. Dansk Sprognævn fraråder da også alle at bruge det, og sprogfolk bruger det aldrig selv. Det gør det bl.a. umuligt at skelne mellem parentetiske og bestemmende relativsætninger. Det "ser ikke mere grammatisk ud". Det er tværtimod tåbeligt at adskille noget med et komma, som hører tæt sammen som f.eks. verballed og genstandsled som i "Hun sagde, at hun var syg".

Formålet med et komma er ikke at "se grammatisk ud".

Når så godt som ingen folkeskolelærere underviser i startkommaet, skønt det er deres pligt, skyldes det at de ikke selv kan finde ud af det og kun gør som de selv har lært i skolen engang.

Det er tjenesteforsømmelse. 

Et komma skal være kreativt og er besked fra den skrivende til den læsende, som siger:"Sådan skal dette forstås". Hvis der altid skal komma et sted, er det ligegyldigt.og overflødigt. Et komma er kun noget værd hvis der er mulighed for  komma eller ikke-komma.


Svar #9
02. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Er nogle der kan hjælpe mig med om denne sætning er formuleret korrekt:

Den markante forskel der er mellem de to digte er sproget og brugen af stilistiske træk, samt genren.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg ellers kan formulerer det.


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. oktober 2016 af Stygotius

"....hvordan jeg ellers kan formulere det".

"Den markante forskel der er mellem de to digte, udgøres af sproget, brugen af stilistiske træk og genren.".


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. oktober 2016 af Camillam99 (Slettet)

Jeg siger heller ikke, at det ER grammatisk korrekt at skrive med startkomma, men jeg selv synes, at det ser mere 'pænt' ud, når man læser det. Som nævnt tidligere er jeg jo ikke selv lærer, så jeg skal ikke bedømme, hvad der er bedst at skrive. Så du kan sagtens sige, at det er 'idiotisk' og 'overflødigt', men det er så også din egen mening. Hvis det var så 'åndssvagt' og 'udnødvendigt' at skrive med startkomma, havde ens lærere nok stoppet én med det.


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. oktober 2016 af Stygotius

Jeg har jo netop forklaret dig hvorfor de ikke har stoppet det. De aner ingenting om det.

99,9 % af sproglærerne i folkeskolen er fuldstændig  inkompetente og uegnet til ders arbejde.


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. oktober 2016 af Camillam99 (Slettet)

Haha, ja - det kan så diskuteres, men jeg er enig i, at mange lærere er inkompetente og godt kunne gøre deres arbejde bedre. ;) AP på STX er ikke det mest brugbare til senere hen efter min mening. 


Svar #14
02. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak for hjælpen til mit spørgsmål i svar 9. Jeg vil meget gerne spørger om hjælp til min opgave i dansk hvis det er.

I opgave 1 i dette modul skrev du fire artikelindledninger, nu skal du skrive artiklen færdig med inddragelse af en medieanalyse.

Her vælger du en af opgaverne og skriver din artikel færdig, du bruger starten fra opgave 1.

Vælg mellem følgende fire værker og opgaver:

Podcast (om kærestesorg). Lav en analyse og fortolkning af podcasten. Hvordan er den bygget op? Hvordan er emnet belyst? Hvordan anvendes musikken og hvilke virkemidler er der ellers brugt?
Website om grupper/bander http://www.dkr.dk/hvad-er-bander. Følg analysemodellen på denne side.
Website om angst http://www.angstforeningen.dk/. Følg analysemodellen på denne side.
Website for kendt dansk modefirma (vælg selv). Følg analysemodellen på denne side.

Brug din artikelindledning, og skriv din artikel færdig, idet du inddrager din analyse af podcast/ website. Husk at afrunde din artikel.

Som det sidste skal du skrive ca. 300 ord om dit formidlingsmæssige valg du har truffet i artiklen: herunder valg af materiale, indhold og form, fokus og virkemidler. Du skal tænke det som nogle refleksioner eller metodeovervejelser over det arbejde du har lavet.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er jeg skal, foruden det at jeg tror jeg skal skrive en af artiklerne færdig. Det med websideanalyse er det en opgave for sig selv? hvordan hvordan hænger de to opgaver sammen.


Skriv et svar til: Hjælp til komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.