Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Orkanopgave om tropiske orkaner

03. oktober 2016 af NiklasLarsenMolbjerg

Jeg får oplyst at der falder 15 mm regn/nedbør på et døgn

Jeg håber virkelig at I kan hjælpe

Opgave 1: 

Regnen fremkommer fordi vanddamp fortættes til flydende vand. Hvor stor en energimængde frigives ved fortætning af vanddamp på et døgn?  

Opgave 2:
Hvor stor er effekten af ovenstående energiomsætning? Sammenlign denne størrelse med den samlede effekt af alle Jordens elværker, som er ca. 3.1012 W.   


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2016 af BechHohen88

Kan du eventuelt uploade et billede af hele opgaven?


Svar #2
03. oktober 2016 af NiklasLarsenMolbjerg

Det kan du tro. Jeg har vedhæftet opgaven


Svar #3
03. oktober 2016 af NiklasLarsenMolbjerg

Her er opgaven

Vedhæftet fil:NV_Orkanopgaver2016.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. oktober 2016 af BechHohen88

Hvilke resultater er du kommet frem til?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2016 af BechHohen88

Mine løsningsforslag ville lyde; 

0)

Beregn orkanens areal ud fra relationen mellem areal og radius i en cirkel; 

                                                                       A_{cirkel}=\pi\cdot r^{2}

Hvor;

                                                                           r=665\, km

Det relative areal er (Danmarks areal slås op på Wikipedia)

                                              Relativt\, areal=\frac{A_{orkan}}{A_{Danmark}}\approx32\,

Orkanen er dermed ca. 32 gange større end Danmark. 

1) 

Du skal benytte, at du kender nedbørens opland (Orkanens areal). Dermed kan du beregnet rumfanget af nedbøren som; 

                                                      V_{regn}=A_{orkan}\cdot 15\, mm

Herefter skal du beregne massen af vandet. Du skal benytte definitionen for densitet; 

                                                              \varrho_{vand}=\frac{m}{V}\Longleftrightarrow{m=\varrho_{vand}\cdot V}

Hvor "rho" er densiteten af vandet (i kilogram pr. kubikmeter), m er massen (i kg) mens V er rumfanget af regnen (i kubikmeter). Vi anvender standarddensiteten for vand; 

                                                                       \varrho_{vand}\approx{1000\, \frac{kg}{m^{3}}}

2) 

Der gælder, at "fortætningsvarme" er identisk med fordampningsvarme. Du skal blot tænke på, at der ved fortætning frigives energi, mens fordampning forbruger energi. Fortætningsvarmen defineres som; 

                                                                 Q=m\cdot L_{fordampning}

Hvor Q er den frigivne energimængde (i Joule). Fordampningsvarmen af vand er; 

                                                            L_{fordampning}=2257\, \frac{kJ}{kg}

3) 

For at beregne effekten (i Watt) skal du bruge definitionen; 

                                                                          P=\frac{E}{\Delta{t}}

Hvor E er din beregnede energimængde fra opgave 2, mens Delta t er tidsforskellen (ét døgn). Denne værdi sammenligner du med effekten af Jordens elværker.


Svar #6
05. oktober 2016 af NiklasLarsenMolbjerg

okay, skal jeg så bare at at et døgn er 24 timer 


Svar #7
05. oktober 2016 af NiklasLarsenMolbjerg

Opgave 3

først har jeg omreget energiomsætningen til effekt vha. af definitionen:

p=E/delta t

E = energiomsætningen (47.098.400 kJ/døgn)

delta t = tidsforskellen (døgn) 24 timer

p=47.098.400 kJ/døgn/24=1.962.433,3 W

effekten er altså 1.962.433,3 W

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sammenlign denne effekt med jordens samlede elværker, som ca. er 3*1012 W.

(Denne opgave har jeg ingen ide om hvordan jeg skal løse. Håber nogle kan hjælpe)


Skriv et svar til: Orkanopgave om tropiske orkaner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.