Samfundsfag

Mønsterbrydere i uddannelsessystemet - social arv

04. oktober 2016 af sirstyles (Slettet) - Niveau: B-niveau

Heeeej, jeg sidder med et ret hjernevridende spørgsmål i samfundsfag, som jeg simpelthen ikke kan konkludere på. Spørgsmålet er således, "Hvorfor er HHX den uddannelse med flest mønsterbrydere af den sociale arv?" 

En undersøgelse viser at op mod 60% af HHX eleverne kommer fra ufaglærte hjem, hvorimod STX er 33% og HTX er 50%

Hvordan kan det være at flest elever med forældre uden gymnasiel uddannelse, vælger at tage en HHX? Nogen bud? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2016 af mathias1997

Blot mit gæt:

Den traditionelle studentereksamen (STX) har historisk været for borgerskabets børn og uddannelsen indeholder stadig konservative elementer som historie, musik, oldtidskundskab, mm., der kan virke afskrækkende fra børn, der kommer fra hjem, hvor disse elementer har været fraværende - hjem hvor den såkaldt kulturelle kapital er lav.

Den højere tekniske eksamen (HTX) er forholdsvis ny og tiltrækker mange unge, der er interesseret i naturvidenskab. Ofte er elevernes forældre ingeniører eller af anden teknisk uddannelse, og det kan derfor virke naturligt for børnene at gå i samme retning.

HHX er også relativt ny, men uddannelsen indeholder en række anderledes fag og er (måske?) ikke lige så støvet og tung, som de andre uddannelser kan synes at være. Man er muligvis blevet lidt skoletræt i folkeskolen og vil gerne prøve noget nyt og spændende, nok særligt børn fra ikke-uddannelsesvante hjem. Det er mit bedste bud.


Skriv et svar til: Mønsterbrydere i uddannelsessystemet - social arv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.