Bioteknologi

Opgave 3 – Acetylcholinreceptorer

05. oktober 2016 af Josefinetvede - Niveau: A-niveau

Hej :) 
Jeg har lidt problemer med en opgave, så det ville være dejligt, hvis der var en der kunne hjælpe, spørgsmålet lyder således: 

2. Skriv en forklarende tekst til forløbene a-b og c-d, vist i figur 2. 

Jeg har vedhæftet figur 2 :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

For mig ser det bare ud som om at i a er Exon 3 blevet slettet og i b er Exon 2 blevet slettet. Normalt ville dette have store konsekvenser af proteinets funktion og maaske ødelægge funktionen. Men det ser ud til at proteinet  fungerer. Jeg ville bare mene at der er sket to forskellige mutationer hvor en hel exon er blevet slettet. Men jeg er ikke 100% sikker om det er det svar de leder efter, det virker lidt simpelt.


Svar #2
05. oktober 2016 af Josefinetvede

Tak for dit svar :) Men siden de skriver at den ene isoform har 13 aminosyrer mere end den anden, så ved ikke om størrelsesforskellen har indflydelse på noget? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Exons har forskellige størrelser så "net forskellen i størrelse" er 13, dvs måske har den ene exon 23 aminosyrer og den anden har 10, det er bare at forskellen er 13 aminosyrer. Men jo, det kan klart have en inflydelse at de har forskellige aminosyrer, husk at proteiners funktion kommer an på struktur. På billedet ser det ud som om at de er lidt forskellige men ikke meget. De er isoformer hvilket betyder forskellige former af proteiner kodet fra samme gen. Altså er de bare blevet splicet forskelligt da blev til proteiner. Se vedhæftet fil! :-)


Svar #4
05. oktober 2016 af Josefinetvede

Mange tak for din hjælp :-) 


Skriv et svar til: Opgave 3 – Acetylcholinreceptorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.