Bioteknologi

hjælp til beregning af ammionium

06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg har brug for hjælp til følgende opgave... er helt lost

De aminosyrer, der optages i blodet, vil i stor udstrækning blive brugt af kroppens celler til at opbygge nyt protein. Ofte indtager vi dog et overskud af aminosyrer via proteinet i vores kost, og disse overskydende aminosyrer bliver nedbrudt og brugt til energiforsyning via respiration. Det er kun aminosyrernes carbonkæde, der kan bruges hertil, så alle N- og S-holdige grupper skal først fraspaltes. De N-holdige grupper bliver til ammonium (NH4+); dette stof er giftigt, så det omdannes i menneskekroppen til urinstof, - et ufarligt og vandopløseligt stof, der udskilles via urinen.

b) Beregn hvor meget ammonium, der skal bortskaffes efter nedbrydningen af 55 g af ovenstående peptid – beregn både stofmængden og massen af det dannede ammonium.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Jeg tror der mangler lidt. 

Et peptid er jo en lang række af aminosyrer sat sammen. Så kig på det peptid (der må være med i opgaven) og så se hvor meget af det peptid der skal til for at det bliver 55g, derefter find ud af hvor mange af de aminosyrer i peptidet der indeholder N (nitrogen), så ved du hvor meget ammonium der skal bortskaffes. Stofmænge og molmasse er nemt nok :-)


Svar #2
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg vedhæfter lige en fil hvor selve peptidet er på for jeg forstår det stadig ikke

Vedhæftet fil:Dokument3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Ok, men der har du peptidet. Så du kan jo se hvor mange N der er. Jeg ser det som om der er 4 stk. Så skal du finde ud af hvor meget peptidet vejer. Hvis vi siger peptidet vejer Xg, så vil det sige at 55g/Xg=Y, Y er så hvor mange peptider der skal til for at man har 55g (meget simpelt). Så tager du Y*4 (4 fordi der var jo 4 N per peptid). Så ved du hvor mange mol N der skal bortskaffes ved nedbrydning af 55g af peptidet. 

Giver det mening? 


Svar #4
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

hvordan regner du 55/x ud det giver jo bare det samme? jeg har forstået metoden man skal bruge, men hvordan man regner det ud forstår jeg ikke


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Hvad mener du med at det giver det samme?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om og om du forstår metoden, anyways. Du dividerer 55 med massen af peptidet (X). 

Og massen af peptidet har du maaske faaet i opgaven ellers maa du bruge den lange metode og selv finde ud af hvad det vejer :-)


Svar #6
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har ikke fået massen af peptidet i opgaven ... jeg er helt blank


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Nej men det kan du så regne ud. Så skal du bruge det periodiske system og finde ud af molmassen for alle individuelle elementer og lægge dem sammen så får du molmassen for hele peptidet :-) 

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det på en anden måde end i citat #3. 

Spørgsmålet ber jo om "Beregn hvor meget ammonium, der skal bortskaffes efter nedbrydningen af 55 g af ovenstående peptid". 

1. Derfor som sagt skal du først finde ud af hvor mange mol af peptidet svarer til 55g. - Det gør du ved at finde molmassen af peptidet og så som sagt, dividerer du 55g med peptidets molmasse (X). Så vil du finde ud af hvor mange mol (vi kalder dette tal Y) at peptidet 55g svarer til. 

2. Når du ved hvor mange mol af peptidet der er i 55g (vi kalder som sagt dette tal Y), så ligesom hvor mange stk af peptidet du har i 55g. Nå, men så undersøger du hvor mange N (nitrogen) ser du i peptidet? Kig på det billede du sendte mig, jeg ser 4 N (nitrogen). 

3. Nu ved du der er 4 N (nitrogen) i 1 mol af peptidet. Og spørgsmålet spørg jo om hvor meget ammonium der bortskaffes. (Som du kan se i spørgsmålet er ammonium jo NH4+, men vi kan se at for hver ammonium ion er der 1 N (nitrogen) ion. Så vi behøver ikke tænke så meget på at der står ammonium, vi kan lige så godt sige N (nitrogen)). OK, så nu har du fundet ud af hvor mange mol (Y) af peptidet der svarer til 55g -> vi ved der er 4 mol/stk N (nitrogen) per peptid -> så hvis skal finde ud af hvor mange mol N der er i 55g af peptid..

4. Y (mol/stk af peptid der svarer til 55g)*4(mol/stk Nitrogen per peptid)= total mængde af nitrogen/ammonium i 55g af peptidet!

Giver det mere mening? Hvis ikke så skriv specifikt hvad # du ikke forstaar og hvorfor :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Husk:

Mol kan du tænke på som om det er antal/nummer/stk. Så hvis jeg har 2 mol N har jeg 2 stk N ioner/atomer kan man sige.

Molmasse = masse/mol, masse/vægt per mol. Om det handler om en molekyle, et element, en atom betyder molmasse det samme.

Masse masse er næsten det samme som vægt. Bare tænk på det som vægt


Svar #9
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har istedet delt peptidet op altså aminosyrerækkefølgen Alanin, Serin, Glycin, Serin

så har jeg findet molmassen af hver aminosyrer

Alanin = 89,1

Serin = 105,09

Glycin = 75,07

Serin = 105,09

kan så ikke bare plusse alle de tal sammen ved det får jeg til 374,35

2) så dividere 55g/374,35


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Jo! fedt! mega godt


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Så finder du som sagt ud af hvor mange mol af peptidet du har, derefter hvor mange mol af N (som senere vil blive til ammonium) Og der har du svaret til det første spørgsmål - stofmængden!

Og så skal du bare finde ud af massen - det ved du sikkert hvordan man gør ;-) 


Svar #12
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

efter at jeg har divideret 55g/ 374,35 får jeg 0,15 som jeg har rundet op

skal ejg så bare gange de 0,15 med 4 eller hvad


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Inden du bare udregner, så husk hvad det er du har fundet. de 0,15 er hvor mange mol af peptidet du har i 55g. Så du har 0,15 stk peptid og i peptidet har du 4 N (nitrogen ioner). Og eftersom spørgsmålet vil vide hvor mange N-ioner der er i 55g af peptidet/0,15mol af peptidet så skal vi jo gange 0,15 mol peptid*4l N/peptid så vil du få hvor mange mol N der er i 55g af peptidet!


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Giver det god mening? ligesom at vi siger jeg har 0,15 kager og i hver kage er der 4 æg. og så spørger jeg dig, hvor mange æg er der i 0,15 kager? Så ville du jo selvf. tage 0,15*4


Svar #15
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg vil lige spørge om noget dumt lyder det men da jeg dividerede 55g/374,35  fik jeg 0,146921133 så har jeg rundet det op til 0,15 mol er det rigtigt hvis man vil have et decimaltal


Brugbart svar (0)

Svar #16
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Det er helt fint! jeg ville også bruge 0,15. Men det "helt rigtige" er at man først skal afrunde i det allersidste tal man får. men afrund du bare til 0,15 - det er ikke det opgaven gaar ud paa. Så længe du bare forstår hvad der foregår ;-) 


Svar #17
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

super!!! tusind tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #18
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Det var så lidt, jeg er glad for at du forstaar det! det er det vigtigeste :-D 


Svar #19
06. oktober 2016 af iisommerii (Slettet)

jeg har lige et sidste spørgsmål som omhandler noget andet

vi har aminosyrene phenylalnin og tyrosin, og skal se på forholdet mellem hydrofile og hydrofobe grupper i aminosyrens radikal, hvordan gør man det jeg ved at phenylalnin er upolære-hydrofob og tyrosin er polære, hydrofil, men hvorfor det har noget med opbygningen at gøre


Brugbart svar (0)

Svar #20
06. oktober 2016 af maria2datter (Slettet)

Ok så Tyrosin:

Mere opløselig end phenylalanin fordi tyrosins aromatiske ring gør den partielt hydrofobisk men hydroxy gruppen gør den mere opløselig. Tyrosin er partielt opløselig/hydrofil

Phenylalanin:

Hydrofob fordi den kun har den der aromatiske ring som er hydrofob. 

Hvis du kigger på billeder af de to kan du se at den eneste forksel er at tyrosin har en lille OH-gruppe sat på, og du ved godt at OH er opløselig i vand. Phenylalanin har ikke den OH gruppe så den er ikke partielt opløselig, den er helt hydrofob/uopløselig i vand.


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.