Kemi

Svovlsyre som katalysator ved syntese

07. oktober 2016 af Anonyminized (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har udført et forsøg, hvor jeg syntetiserede acetylsalicylsyre ved at blande salicylsyre og eddikesyreanhydrid sammen. Reaktionen blev katalyseret af svovlsyre. Jeg ønskede en forklaring på, hvordan svovlsyren indgår i reaktionen og fik tegnet en figur. I første omgang forstod jeg figuren, men jeg har desværre nu mistet forståelsen for den. Kan nogen forklare mig figuren? Jeg har vedhæftet den. Jeg er helt med på, at hydroner fra svovlsyren sætter sig på et ledigt elektronpar på iltatomerne i eddikesyreanhydridmolekylet. Derved bliver dette mere elektrofilt og kan således reagere med salicylsyre. Der dannes nu et kompleks, hvor der sker noget, som jeg ikke er med på - det er denne del jeg har brug for at få forklaret (herunder hvad pilene midt i molekylet betyder). Til sidst fraspaltes en hydron - men hvortil? Hvordan gendannes svovlsyremolekylet - det er vel et kriterium for, at det kan leve op til definitionen på en katalysator? Der var også tale om et såkaldt leavinggruppe - hvilken en er denne?

Jeg vil være meget taknemmelig for jeres hjælp.

Vedhæftet fil: IMG_0234.JPG

Svar #1
08. oktober 2016 af Anonyminized (Slettet)

?


Skriv et svar til: Svovlsyre som katalysator ved syntese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.