Religion

Bibelen (NT) matthæusevangeliet kap. 3

08. oktober 2016 af maria2016 - Niveau: A-niveau

Hej jeg ville have hjælp til at forstå nedenstående tekstdel fra bibelen (Matthæusevangeliet, kap.3). Kan i hjælpe med at omformulere det til mig, så jeg kan forstå det bedre? Jeg vil især have hjælp fra vers 8 af.

v7  Men da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at blive døbt af ham, sagde han til dem: »Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? v8  Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, v9  og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. v10  Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden.

v11  Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. v12  Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes.«


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2016 af Kitoo (Slettet)

Bibelen bruger i modsætning til mange andre religioner, meget billedsprog og kræver derfor en del tolkning at tyde. Det her er, hvad jeg tyder det til:

Før Jesus kom til jorden, var tanken, at man blev frelst gennem gerninger og ved at følge Moselovene. Da det er umuligt at overholde alle Moselovene, kommer Jesus til jorden og dør for at tage menneskernes skyld på sig. Se evt Efeserbrevet kap 1 vers 8. 

v8-9: Farisæerne (ved ikke med saddukæerne) var kendt for at have high standing i det jødiske samfund på den tid. Udadtil prøvede de at vise, at de var fuldkommende og overholdt alle Moselovene (hvilket som sagt ikke er muligt). Derfor siger Johannes: "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader." Som jeg ser det, er den en måde at sige på, at frelse vha gerninger er "forældet."  Det med "at have Abraham til fader" er også er en anden måde, at sige at man er jøde.

v10: Øksen er et billede på dommen. Træet er et billede på mennesket. God frugt er et billede på tro, ild et billede på fortabelse. Så den betyder altså: at dommen snart falder over mennesker, og at mennesker, der ikke tror, ikke kommer i himlen.

v11: Hele vejen igennem har det været Johannes, der taler til farisærerne og saddukæerne. "Den der kommer efter mig" er Jesus. Johannes prøver at sige, at det kan godt være at han døber med vand, men Jesus kommer efter ham og døber med "Helligånd og ild." Med ild menes der i dette tilfælde tro.

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan v12 skal tolkes, men håber at dette gav dig et indblik i, hvad teksten betyder.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. oktober 2016 af aanoonyymm (Slettet)

Et spørgsmål til afsenderen.

Hvor kan man få Religion på A-niveau?

Har det selv på B, men vil inderligt gerne have det på A.

Tak på forhånd.


Skriv et svar til: Bibelen (NT) matthæusevangeliet kap. 3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.