Andre fag

Afbildning af bijektion

12. oktober 2016 af lydiacury (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Er der nogen der kan hjælpe mig med denne opgave? Ved ikke hvordan jeg skal komme i gang med den.

På forhånd tak :-)

Vis at afbildningen       

f(x)=\frac{x}{1-x}, x\in(0,1)

er en bijektion af intervallet (0,1) på intervallet (0,∞)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2016 af Therk

Vis at funktionen både er injektiv og surjektiv. Dvs. funktionen skal tage ethvert x i domænet (0,1) og mappe over i codomænet (0,∞) én gang, og samme skal gælde for funktionens inverse (fra codomæne til domæne).

En funktion, der er strengt monoton er bijektiv.


Svar #2
12. oktober 2016 af lydiacury (Slettet)

Og hvordan viser jeg at funktionen både er injektiv og surjektiv? Ved ikke hvordan det skal "regnes frem".


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2016 af Therk

Som jeg nævnte kan du benytte at en funktion, der er strengt monoton, er bijektiv. Vis at

f(x)<f(y)

for alle x<y, \quad x,y\in(0,1).


Svar #4
13. oktober 2016 af lydiacury (Slettet)

#3 - Og hvordan gør jeg det? Jeg aner ikke hvordan jeg skal regne mig frem til et resultat ud fra teorier.


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2016 af Therk

Du har haft om monotoniforhold i gymnasiet, så jeg forstår ikke hvad du mener.

Du kan fx vise det ved at vise at den førsteafledte af funktionen er strengt forskellig fra nul på hele intervallet. Hvis funktionen overholder det samt er kontinuert, så er den bijektiv.

\rule{7cm}{0.4pt}

Alternativt kan du vise det ud fra definitionen i #3 direkte. Vis at

\frac x{1-x} < \frac{y}{1-y}

gælder hvis og kun hvis x < y (begge i definitionsmængden af f(x)). Hvis det gælder samt at funktionen er kontinuert, så er den bijektiv.

\rule{7cm}{0.4pt}

Jeg kan se at i opgavebeskrivelsen skal du også indikere at codomænet for funktionen er (0,∞). Det kan du gøre ved at vise at ovenstående gælder for værdimængden for funktionen, dvs. find værdimængden for f(x), x\in (0,1)-


Skriv et svar til: Afbildning af bijektion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.