Fysik

Find prikkerne

13. oktober 2016 af cykelsmeden (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan er det muligt at finde hvor jeg skal sætte prikkerne i følgende kredsløb hvis jeg kender alle værdierne? På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2016 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. oktober 2016 af hesch (Slettet)

Der er jo sat een prik ved L1.

Eftersom L2 har samme fortegn ( ±V2 ) må prikken her tilsvarende sættes for oven.

Og hvis du nu flytter L3 ( med ±V3 ) over på højre side under L1 og L2, så skal prikken sættes . . . . ??

Men altså, når det er gjort, kan du jo flytte prikkerne på alle viklingerne. Det virker alligevel. Problemet er  bare, at viskelæderet nok ikke klarer prikken ved L1.

Det har ikke med værdier at gøre, men med fortegn.

For god ordens skyld skal jeg nævne at prikkerne anvendes af transformerfabrikanten til fastlæggelse af viklingsretningen ( højre eller venstre om ):


Svar #3
17. oktober 2016 af cykelsmeden (Slettet)

#2

Der er jo sat een prik ved L1.

Eftersom L2 har samme fortegn ( ±V2 ) må prikken her tilsvarende sættes for oven.

Og hvis du nu flytter L3 ( med ±V3 ) over på højre side under L1 og L2, så skal prikken sættes . . . . ??

Men altså, når det er gjort, kan du jo flytte prikkerne på alle viklingerne. Det virker alligevel. Problemet er  bare, at viskelæderet nok ikke klarer prikken ved L1.

Det har ikke med værdier at gøre, men med fortegn.

For god ordens skyld skal jeg nævne at prikkerne anvendes af transformerfabrikanten til fastlæggelse af viklingsretningen ( højre eller venstre om ):

Så vil prikken være for oven i V3? Min tanke var at prikken her skulle sættes i bunden da magnetfeltet løber med uret rundt i forhold til V1. Tak for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2016 af hesch (Slettet)

Som sagt: Det er fortegnene ( ±V1, V2, V3 ) der gælder.

Disse fortegn har speciel stor betydning, når man har en trefaset transformer set fra primærsiden, og vil have fx 6 faser ud af sekundærsiden. Så skal man lige have styr på vinklerne i de sammensatte sekundærviklinger, for at danne 6 symmetriske faser. ( 60 el. grader mellem hver fase og samme fasespænding ).


Skriv et svar til: Find prikkerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.