Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Rygning som emne med et fokus på nikotin (Kemi A og Biologi B)

13. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Hej 

Tror i rygning som emne med et fokus på nikotin (Kemi A og Biologi B) er et godt emne? Hvilke ting kunne man komme ind for en god opgave? Har i forresten andre bud på gode emner, hvor Kemi A og Biologi B indgår? 

Tak på forhånd :d


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2016 af jantand

Jordens surhedsgrad og planters vækst.  Det er også enkelt at lave forsøg med.

Rensning af spidevand.

Næringsindhold i en sø og søens kemi og livet i søen, flora og fauna.


Svar #2
15. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

#1

Hvad kunne man komme ind på ved disse emner? Og hvad synes du desuden om emnet rygning? Hvilke ting mener du jeg kan komme ind på der? Og synes du det er et godt emne?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2016 af JulieW99

Snak med din(e) vejleder(ere). Find noget du synes kunne være interessant, og så hjælper de dig jo med at vinkle det og få det du gerne vil have, når du får den endelige problemformulering.

Jeg synes rygning lyder spændende, men jeg kan ikke lige se hvordan du skal kunne analysere det i biologi.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2016 af jantand

Hvis det skal være Kemi og Biologi.  Så kommer jeg ikke til at tænke på rygning. Hvis jeg skulle skrive om rygning ville jeg blande  Biologi og samfundsfag  . Eller Kemi og samfundsfag fordi jeg tænker på det som et socialt fænomen, på linje med alkohol, piller , hash, amfetamin, heoin og fortsæt selv rækken.

Når jeg hører Kemi tænker jeg på  naturvidenskab og i forlængelse af det ligger Biologi.

Jeg vil derfor findet et  Biologisk felt/område og beskrive området og så undersøge det kemisk.

Jeg ville prøve enten at finde kilder der diskuteres lige nu. For eksempel finde eksempler i dagspressen og TV.

Eller noget der altid bliver diskuteret og så sætte det ind i en biologisk sammenhæng.

Overskrift:  Kemi i hverdagen. Underrubrik:  Hvilken indflydels har kemien på vores livsførelse i det daglige . Vi omgives af kemi alle steder hvor vi færdes. Vi bruger kemien i vores fødevarer , som konserveringsmidler og midler til at få fødevarerne til at se pænere ud;  farvestoffer. Vi bruger kemien for at blive mere accepteret ,sæbe for at blive renere, deodorant for ikke at lugte grimt og parfume for at komme til at lugte bedre eller i hvertfald anderledes.

Når vi bruger denne kemi har den både positive sider,men mange gange også negative sider.

De negative sider er at det kan skade vores helbred eller det omgivende miljø

De  NUTRASWEET blev opfundet var det for t finde et alternativ til almindeligt sukker , sucrose, og de var ingen der havde tænkt på om det eventuelt havde skadelige bivirkninger.

De albyl blev fremstillet som hovedpinemiddel tænkte ingen på at det kunne skade.

SÅ VÆLGER  DU ET STOF OG BESKRIVER KEMIEN I DET OG DEREFTER BESKRIVER DU DEN BIOLGISKE EFFEKT BESKRIV BÅDE DE POSITIVE OG DE NEGATIVE SIDER.

Til sidst laver du en afslutning hvr du kommer med personlige bemærkninger og din holdning til emnet.

Når du har lavet rapporten vil jeg gerne se den

[email protected]    Hilsen Jan


Svar #5
16. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

#4 hvad med nikotinens indvirkning på kroppen? Der kan jeg komme ind på hvordan det påvirker nervesystemt samt opbygning med funktionelle grupper osv.

Svar #6
16. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

#3 Kan du uddybe julie? I biologi delen kommer jeg jo til at redegøre for nervesystemet samt nikotinens indvirkning pånervesystemet.

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. oktober 2016 af JulieW99

#6

I din SRP skal du analysere i begge fag. Min veninde der skrev SRP sidste år i matematik og biologi, analyserede kun matematik, men redegjorde med biologi. Resultat var, at hun havde fået 4. En redeførelse i biologi er ikke nok, du er nødt til at have analyse med der også, hvis du vil opnå en god karakter.

- - -

Vh Julie


Svar #8
17. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Hvad kan jeg analysere i emnet nikotinens indvirkning på kroppen?

Svar #9
17. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

#7 og #4 Jeg kan godt se nu hvad i mener. Hvad med et emne som Biodiesel fra mikroalger? Det synes jeg er interressant og der er et problem med det. Hvad kunne i forestille jer man kunne analysere der og synes i det er et bedre emne end rygning?


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. oktober 2016 af JulieW99

Snak med din(e) vejleder(ere)! De kan give dig langt bedre svar på hvad du kan/skal analysere, hvilket også kommer til at fremgå af din problemformulering. Uden den kan vi jo ikke give dig et ordentligt svar.

Hvad mene du skal tage er op til dig. Tag det, du synes er mest interessant. Ellers bliver en SRP ikke sjov.

- - -

Vh Julie


Svar #11
17. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Okay jeg finder så udaf noget med mine vejledere og skriver tilbage. :)

Skriv et svar til: Rygning som emne med et fokus på nikotin (Kemi A og Biologi B)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.