Biologi

Ubesvaret spørgsmål i biologi!

14. oktober 2016 af lubilu (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej med jer!

Min veninde og jeg er igang med en rapport i biologi, men vi har dog et vigtigt ubesvaret spørgsmål!

Hvorfor sætter mangan og jern sig fast på sandkorn?

Vi har om processen på et vandværk, og vi er igang med punktet "filtrering". Det sker ved at vandet løber igennem, et meget tykt lag sand (dette kaldes filteret), som er opbygget af sandkorn. Når vandet løber igennem sandet, sætter jern og mangan sig fast på sandkornene, men hvorfor gør det så det? 

Vi ville være utrolig taknemlige, hvis nogen havde svaret! Tusind tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2016 af Soeffi

Jord består af små partikler, som kaldes kolloider. Disse er negativt ladede, og har Na+ eller K+ som positiv ion til at modsvare den negative ladning.

Fe++ og Mn++ i regnvand kan erstatte Na+ og K+ i kolloiderne. Samtidig vil Na+ og K+ blive udvasket.


Svar #2
15. oktober 2016 af lubilu (Slettet)

Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg vil bare spørge om du måske kunne uddybe det mere? Jeg er ikke den skarpeste i biologi og fysik/kemi haha. Kunne du formulere det lidt "lettere" ned?

K er da kalium og Na er da natrium? Hvad har det at gøre med jern og mangan? Kunne du evt forklare det lidt lettere?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2016 af JulieW99

#2, begge dele er positivt ladet, hvilket de små +'er indikerer. Derfor sætter de sig på sandet som et negativt ladet. + og - går altså sammen. Forestil dig at det "klistrer"

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2016 af Soeffi

#1 Jord består af små partikler, som er negativt ladede.  Som regel har disse jordpartikler vedhæftet Na+ eller K+ som positiv ion. Fe++ og Mn++ (sammen med nogle negative ioner, man ikke behøver at kende) kan komme ned i jorden med regnvand og binde sig til jordpartiklerne i stedet for Na+ og K+. Na+ og K+ bliver så opløst i vandet sammen med de negative ioner, der før hørte sammen med Fe++ og Mn++. Disse ioner fortsætter ned i jorden sammen med vandet og ender til sidst i havet elller pumpes op som drikkevand. K+ og Na+ er ikke så skadelige som Fe++ og Mn++ og på den måde er vandet blevet renset.
Det var noget, som jeg lærte på universitetet,  jeg forstår ikke, at det er pensum i folkeskolen.

Svar #5
15. oktober 2016 af lubilu (Slettet)

Årh tuuuusind tak for jeres svar! Det har virkelig hjulpet! Er SÅ taknemlig! Og til Soeffi, så forstår jeg det heller ikke. Jeg går i 9.klasse og synes virkelig det er svært. Vores lærer har tidligere undervist på universitetet, og han kan ikke skelne mellem 9.klasses niveau og universitets niveau. 


Skriv et svar til: Ubesvaret spørgsmål i biologi!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.