Fysik

Resistans i en kobber ledning?

14. oktober 2016 af TheSpookz (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal løse denne opgave (Blandt andre hehe)

Har fundet nogle formler som hedder:

og

Jeg ved ikke hvordan jeg lige skal regne den ud som står lige ovenover ^

Nogen som kan hjælpe mig? :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2016 af jantand

Du skal regne videre ρ har benævnelsen     Ω *m  ( eller den længde du regner med . Det tal du bruger 0.0155

har benævnelsen Ω *mm  Så ganger du med  de 2,8 der er i meter.   så deler du med 0,45 der er i mm2 

R er  i  Ohm.

Når du ganger dine tal  ud så får du( Ohm *mm  *m)mmDet giver Ohm*m/mm  og det skla blive Ohm.

Du skal lave 2,8 m om til mm når din konstant er i mm. Så får du den rigtige betegnelse.

R=  0,0155* 2800/0.45 

Jeg regner med du har fundet ρ i en tabel og at den er rigtig


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. oktober 2016 af PeterValberg

ρcu = 0,0175 Ωmm2/m

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. oktober 2016 af jantand

Det siger min tabel også , det var derfor jeg ville have at spørgeren skulle undersøge det igen.


Svar #4
14. oktober 2016 af TheSpookz (Slettet)

Mange tak.

Ja har fundet ρ i en tabel.

Kan du evt. hjælpe mig videre?

Kan lige lægge billeder ind af opgaverne (Der er to små)

Så kan jeg resten selv :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. oktober 2016 af jantand

R=ρ*længde/areal

Du skal finde ρ for konstantan og for wolfram. Det skal du sætte ind i ligningen fra før.

Når den første tråd er en cirkel får du et resulat for arealet. Når du har arealet af cirklen kan du nemt finde diameteren

Den sidste har du diameteren så kan du nemt finde arealet som du skal bruge i formlen. Du sætter de tal ind du har så får du det tal du mangler.

HUSK: brug samme dimensioan på alle tal. Hvis du bruger mm skal alle tal være mm  og så videre.


Svar #6
14. oktober 2016 af TheSpookz (Slettet)

Okay mange tak jeg prøver! :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. oktober 2016 af PeterValberg

Formlen til bestemmelse af ledningsmodstand er:

R=\frac{\rho \cdot l}{q}

hvor R er i Ohm, længden i meter, tværsnittet q i mm2 og
resistiviteten (den specifikke modstand) ρ er i Ωmm2/m

opg. 5.7 - find ρ for konstantan i din tabel
                isolér q og indsæt de kendte værdier

opg. 5.8 - find ρ for wolfram i din tabel
                isolér længden  l og indsæt de kendte værdier

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. oktober 2016 af mathon

5.7

           R=\varrho \cdot \frac{L}{a}

           a=\varrho \cdot \frac{L}{R}

           \frac{\pi }{4}\cdot d^2=\varrho \cdot \frac{L}{R}

            d=\sqrt{ \frac{4\cdot \varrho \cdot L}{\pi \cdot R}}


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. oktober 2016 af mathon

5.8

          L=\frac{R\cdot a}{\varrho }


Svar #10
14. oktober 2016 af TheSpookz (Slettet)

Jeg går ud fra at i Opg. 5.7 vil den hedde q = R * ρ * l ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. oktober 2016 af mathon

5.7

            d=\sqrt{ \frac{4\cdot \varrho \cdot L}{\pi \cdot R}}

            d=\sqrt{ \frac{4\cdot\left ( 1{,}67\cdot 10^{-8} \; \Omega \cdot m \right ) \cdot \left (3{,}5\; m \right )}{\pi \cdot\left ( 1{,}2\; \Omega \right )}}


Brugbart svar (2)

Svar #12
15. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

#0:

Du kan forkorte mm2 ud, da det optræder både i tæller og nævner. Det samme gælder med m. Tilbage har du enheden Ω, så du skal ikke ændre på tallene, blot regne 0,0155 * 2,8 /0,45 ud.

Man angiver specifik modstand på to måder. Den gammeldags er i enheden Ω mm2/m, den moderne er Ω * m, hvilket er det samme som Ω * m2 / m. Da trådens dimensioner er angivet i m og mm2, og tabellen benytter den gammeldags enhed, passer tingene sammen, og man behøver ikke at regne om. Hvis tabellen havde benyttet den nye enhed, skulle trådens dimensioner regnes om, så tværsnitsarealet skulle udtrykkes i m2 i stedet for mm2. Det har #1 forsøgt, men har desværre rodet i det.


Brugbart svar (1)

Svar #13
15. oktober 2016 af hesch (Slettet)

Ad #12:  Den gammeldags enhed ( Ωm2/m ) er mere forståelig, for af denne enhed ses intuitivt at man skal dividere med lederkvadratet og gange med lederlængden for at få enheden ud i Ω.  Samme type moderne enheder ( som Ωm ), ses fx i forbindelse med varmelednings- og varmeisoleringsevne i bygningsdele. Det er ret hjernevridende.

Småuenighed om kobbers specifikke modstandsværdier, der vel stammer fra et opslag under kemisk rent kobber, er ude i hampen, for ledninger er lavet af teknisk kobber. Ellers ville en ledning koste spidsen af en jetjager.

Man har ( ude i marken med nedgravede kabler ) en tommelfingerregel, der siger:

En leder med tværsnittet 1mm2 har en modstand på 18Ω pr. km.  Basta.  Med disse to betydende cifre er der plads til lidt temperatursvingninger henover året.

Lederen har så tilslag af et par gamle cykler, mv.  Med denne regel er det ren hovedregning at beregne modstanden i et 10km langt kabel på 50mm2.

Der er jo så også dette ifm. opgaven, om "ledningen" består af to ledere, altså modstanden tur/retur, eller ?


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. oktober 2016 af mathon

Ad #12:  Den gammeldags enhed ( Ω·mm2/m )


Skriv et svar til: Resistans i en kobber ledning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.