Historie

Spørgsmål i historie

15. oktober 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvilke samfundsforandringer mener du, kan forklare det ændrede nationalismeudtryk, der er foregået fra 1800 tallet og frem til i dag?

?Det her spørgsmål er et af de spørgsmål jeg skal svare på im min opgave i historie...er der mon nogle der kan hjælpe mig med det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2016 af Capion1

1800-tallet var et skæbneårhundrede for Danmark. Vi mistede en stor bid af vort land til både Norge og Tyskland. Nationalfølelsen fik et knæk, og nu måtte hr. og fru Danmark holde sammen på stumperne.
I det følgende århundrede, ja, hvad skete der der? Senere kom vi ind i det europæiske fællesskab, ..........
Fortsæt historien og tænk på at når et folk føler sig truet, stiger nationalfølelsen.


Svar #2
15. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Det vil sige at Danmark tidligere hen i 1800tallet har været "mindre nationalistisk" ? men pågrund af de samfundsforandringer der er sket at Danmark netop mistede Norge og Tyskland og led også økonomisk af dette, hvor der var en stor fattigdom i landet ..har gjort at det er blevet mere nationalistisk så?? med årne  


Svar #3
15. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Men hvad sker der efter Danmark kommer ind i det europæiske fællesskab??.Det kan jeg ikke rigtig finde ud af...har prøvet at søge lidt på nettet


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2016 af Soeffi

#0 Hvilke samfundsforandringer mener du, kan forklare det ændrede nationalismeudtryk, der er foregået fra 1800 tallet og frem til i dag?

Der menes ikke nødvendigvis Danmark, så vidt jeg forstår. Nationalismen som bevægelse opstod efter Napoleonskrigene i starten af 1800-tallet. Den gang betød nationalisme et ønske om selvstændighed og i nogle tilfælde en agressiv holdning. Det er dog ikke det samme som, at forskellige folk ikke har kæmpet for selvstændighed før. I gamle dage sloges Skotland f.eks. for sin selvstændighed mod England. Nu om dage - kan man så sige - stemmer Skotland om selvstændighed i forhold til England for at kunne være med i EU.

Hvis du vil inddrage eksempler, kan du tage Tysklands nationalisme fra 1800 til i dag. Tysklnad er vigtigt, fordi landet ligger midt i Europa og påvirker landene omkring det. Skotland før i tiden kan ses som et eksempel på, hvordan der var i udkanten af Europa. EU har så gjort, at Skotland er blevet nærmere knyttet til det centrale Europa.

Et andet spørgsmål er: tænkes der på begrebet national identitet og påvirkning udefra evt. påvirkningen fra indvandring?


Svar #5
16. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. oktober 2016 af Soeffi

#4. Angående Skotland kommer jeg til tænke på, at det er et eksempel at historien gentager sig. I 1700-tallet, da Skotland tilslutter sig Storbritanien, er en væsentlig grund, at det gav landet adgang til det engelske verdensmarked. (Husk at Skotland var et af de førende lande under den industrielle revolution.) Nu vil de (måske) ud af fællesskabet med England for at få adgang til EU's marked.


Svar #7
23. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælp Soeffi.

Jeg har skrevet dette her i min opgave i forhold til spørgsmålet: ) Hvilke samfundsforandringer mener du, kan forklare det ændrede nationalismeudtryk, der er foregået fra 1800 tallet og frem til i dag?

I 1800tallet havde Danmark en masse nederlag. Blandt andet mistede Danmark Norge til Tyskland. Nationalfølelsen fik et knæk, nu måtte danskerne virkelig stå sammen om det de havde tilbage. I de næste århudrede kom Danmark ind i det europæiske fællesskab.....

Og her sidder jeg lidt fast, hvordan kan man sige at det har pårvirket nationalismen, og hvilke forandringer er der sket i perioden


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. oktober 2016 af Soeffi

#7 ...Hvilke samfundsforandringer mener du, kan forklare det ændrede nationalismeudtryk, der er foregået fra 1800 tallet og frem til i dag?...

Det ville være rart at vide, hvad opgavestilleren mener med de fremhævede ord. Jeg er personligt usikker.


Svar #9
23. oktober 2016 af HFNU (Slettet)

Soeffi ja jeg tror jeg skulle have spurgt min lærer hvad han mente med spørgsmålet, men desværre har jeg ikke mere tid til dene opgave.

Så jeg må bare fylde på så meget jeg lige kan...også ellers lade det være


Skriv et svar til: Spørgsmål i historie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.