Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Vejrudsigt!

15. oktober 2016 af Oxroze (Slettet)

Hejsa! Jeg har brug for hjælp fra jer!

Nedenunder under vedhæft fil, ser I et billede af 4 forskellige vejrudsigter. 

Er der nogle af jer, der kan måske fortælle mig, hvad de 4 billeder viser ( Danmarks område)

Vedhæftet fil: NG.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2016 af jantand

Du ska vide hvad signaturerne viser.

De røde halvbuer er varmfronter

De blå trekanter er koldfronter.

Linjerne er isobarer. Områder med samme tryk

Der er afmærket højtryk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. oktober 2016 af jantand

Hvis du ser på nedederste ramme på kortet kan du se at kortene er en tidssekvens. De viser udvikingen i vejret.

Jeg kan se på det fjerde kort at der er et lavtryk på vej fra vest. Det lille område hvor isobarerne(linjerne) ligger tæt. De små cirkler. Tallene der stå i området er omkring 900 et eller andet. Kortet er ikke så tydeligt.

Når det lavtryk kommer ind til Danmark vil der være blæst/storm på vej.

Det er det der sker udenfor mit vindue lige nu. Det blæser kraftigt fordi der er stor forskel på trykkene.

Har du  en vejr app på din telefon kan du se det der : Jeg har lige nu et lufttryk på 1013 mb. og vindstyrke på

11m/s. Prøv at  holde øje med det .

Prøv at sammenligne  de fire kort så kan du se ændringen i lufttrykket. Kold- og varmfronter.  Højtryk og lavtryk.


Svar #3
15. oktober 2016 af Oxroze (Slettet)

Jeg har to forskellige vejrudtryk, hvor jeg skal på ferie i danmark, hvilken i de billeder skal jeg fortrække mig?

Og så har jeg brug for at forklare lidt mere, hvordan luftrykket er, om det er kold, eller varmfronter. 

Undskyld for mit dansk, det ikke mit første sprog. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. oktober 2016 af jantand

Jeg har svaret


Skriv et svar til: Vejrudsigt!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.