Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Klima/vejrudsigt

15. oktober 2016 af Oxroze (Slettet)

Jeg har to forskellige vejrudtryk ((( hvor jeg skal på ferie i danmark)), hvilken i de billeder skal jeg fortrække mig?

Og så har jeg brug for at forklare lidt mere, hvordan luftrykket er, om det er kold, eller varmfronter. 

Undskyld for mit dansk, det ikke mit første sprog. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2016 af jantand

Jeg ved om du ved hvad en tommelfingerregel er. Det er en regel , man bruger fordi det for det meste er rigtigt.

Her er reglen for sommervejret i Danmark : HØJTRYK giver godt vejer med varme og sol.

                                                                     LAVTRYK giver dårligt vejr med regn, kulde og blæst.

Du skal vælge det vejrkort hvor der ligger et højtryk over Danmark

Du skal IKKE vælge det kort hvor der er lavtryk på vej eller det allerede ligger over Danmark


Svar #2
15. oktober 2016 af Oxroze (Slettet)

Hvordan ved man om der er højtryk eller lavtryk???


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2016 af jantand

Højtryk er når trykket er højere et sted end et andet. Det  er jo ikke et svar der kan bruges til noget i denne forbindelse.

TOMMELFINGERREGEL : Når lufttrykket er 1020 hPa  ( hektoPascal) er der højtryk. Så du kan bruge grænsen 1020 hPa mellem høj og lavtryk.

lige nu har jeg 1016 hPa Det er jo ikke så lavt , men det er et lavtryk. Du kan se ud ad vinduet. Det regner , er koldt og det blæser= dårligt vejr.


Svar #4
15. oktober 2016 af Oxroze (Slettet)

Ved hvad de lyserøde streger betyder?


Skriv et svar til: Klima/vejrudsigt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.