Studievalg og videregående studie

Forskel på stx og hf

17. oktober 2016 af Mathilde2002 (Slettet)
Er det nogle forskelle på om man går på et alment gymnasium eller om man tager på HF? Jeg skal selv i 10. klasse på efterskole, og jeg vil gerne ud og rejse og opleve verden hurtigst muligt, så er der egentlig nogle store forskelle på stx eller HF? Jeg flytter også til udlandet senere og har ikke brug for at have gået på universitet. Skal man tage på universitetet?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2016 af JulieW99

Nej, du skal ikke tage på universitetet nødvendigvis. Om du tager en STX eller HF er totalt ligegyldigt i forhold til du vil ud og rejse.

STX: tager 3 år, du har min. 4 fag på A-niveau. Det er "tilfældigt" hvad fag du skal op i.

HF: tager 2 år, du har kun dansk på A. Nogle eksamensformer er anderledes end på STX, og du har nogle få andre fag. Du skal til eksamen i alle dine fag. Til gengæld har du betydeligt flere valgfag.

For uddybende beskrivelse så læs på www.ug.dk

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2016 af Kitoo (Slettet)

Der er ved at blive lavet nogle ændringer på HF, og som jeg ser, går du i 8. klasse? Sådan som det ser ud nu, bliver det fra næste år muligt at tage en HF direkte efter 9. klasse (og det er ret sikkert, at det kommer igennem). Desuden bliver HF'en ændret således, at den kommer til at pege hen på nogle specifikke professionsbachelorer (eks. sygeplejerske, lærer osv).

En HF tager to år, og man får INGEN årskarakterer og skal så tilgængæld op i ALLE fag til eksamen. Det lægger selvf et ekstra pres på eksamen, så det må du gøre op med dig selv, om du kan klare det.

En STX tager tre år, og man får årskarakterer i alt og skal tilgængæld ikke op ialle eksamner. Man får flere fag og på højere niveau.

Det kommer meget an på, hvad du vil være i fremtiden, hvad der passer bedst til dig. Når du siger, at du gerne vil ud at rejse, er det så som sabbatår eller som permanent ophold? Hvis du tænker på, at flytte permanent til et andet land, så ville det nok være en god idé at tage en uddannelse efter gymnasiet. De fleste lande giver rigtig dårlig løn til ufaglært arbejde.

Kig evt på disse links:

HF: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/hoejere-forberedelseseksamen-hf

STX: https://www.ug.dk/uddannelser/gymnasialeuddannelser/studentereksamen-stx


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. oktober 2016 af peter lind

Læg mærke til at Kitoo skriver at man får fag på et højere niveau. Man kan naturligvis ikke lære lige så meget på 2 år som på 3 år. Det er naturligvis helt op til dig, hvad du vil lave i fremtiden; men husk at du kan skifte mening senere


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2016 af LilanKahn (Slettet)

Som reformen er skruet sammen med virkning fra næste år kan en almindlig hf-2 år ikke betale sig (min egen subjektive mening), men derimod en HF enkelt fag over 2 år (Hvis man ikke er glad for en masse eksamener på samme tid kan man tage fag på halvår). 


Skriv et svar til: Forskel på stx og hf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.