Biologi

Askeoptørre

17. oktober 2016 af Kaja0157 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer! Jeg har siddet i et godt stykke tid og kigget på denne opgave. Jeg tror egenlig ikke den er så svær, men det er bare lige det der med at få den knækket! Er der nogle der kan kan hjælpe lidt? 
Mvh og tak! :)

Det er opg. 2 // den er vedhæftet http://file:///C:/Users/Kaja/Downloads/2014-2708%20(1).pdf

 


Svar #1
17. oktober 2016 af Kaja0157 (Slettet)

Filen :)


Svar #2
17. oktober 2016 af Kaja0157 (Slettet)

#0

Hej med jer! Jeg har siddet i et godt stykke tid og kigget på denne opgave. Jeg tror egenlig ikke den er så svær, men det er bare lige det der med at få den knækket! Er der nogle der kan kan hjælpe lidt? 
Mvh og tak! :)

Det er opg. 2 // den er vedhæftet 
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg kan ikke åbne filen. Kan du ikke bare vedhæfte et skærmbillede? 


Svar #4
17. oktober 2016 af Kaja0157 (Slettet)

Jo selvfølgelig! Men indsættr teksten i stedet - billedet vil heller ikke ind 

Ask, Fraxinus excelsior, hører til blandt de oprindelige danske træarter, se figur 1A. Den er truet af en svamp, Chalara fraxinea, der medfører sygdommen asketoptørre, se figur 1B. Svampesporer spredes med vinden og lander på asketræers blade. Svampeangrebet begynder med en udtørring af bladene og spreder sig til bladstængler og grene. Udtørringen medfører, at barkens vækstlag ødelægges. Asketræet reagerer ved at danne mange nye sideskud lige nedenfor den ødelagte bark. Infektionen medfører en nedsat vækst i diameter i stammen på angrebne asketræer.

1. Forklar, hvorfor udtørrede blade kan være et problem for asketræet.

2. Giv forslag til, hvilke fordele asketræet kan have ved at producere nye sideskud lige nedenfor infektionsområdet.


3. Forklar, hvorfor et svampeangreb kan resultere i nedsat eller manglende diametertilvækst hos asketræer. Inddrag figur 2. Der er forskel på asketræers modstandsdygtighed overfor svampen. Denne forskel skyldes genetisk variation indenfor arten. Identifikation af modstandsdygtige træer vil kunne redde arten.

4. Forklar, hvordan genetisk variation indenfor en population af ask kan medføre forskel i modstandsdygtighed overfor infektion.

5. Giv forslag til, hvordan det eksperimentelt kan undersøges, hvilke træer der er mest modstandsdygtige overfor svampeangreb fra C. fraxinea.


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Mit gæt til 2'eren vil være, at det er træets panikreaktion i forhold til at prøve at bibeholde sin overlevelse. Bladene er nødvendige for træets overlevelse i forhold til fotosyntese. Hvis barklaget rammes påvirkes xylem og pholem sikkert også, hvilket yderligere vanskeliggøre fotosyntese. Ved at danne vanris under infektionsområdet vil chancherne for succesfuldt at danne nye grene med blade, der kan lave fotosyntese, være større. Træet vil bruge sin ressourcer på dette fremfor at bruge ressourcer i forhold til yderlige vækst ved vækstlaget (tykkelsesvæksten). 


Svar #6
18. oktober 2016 af Kaja0157 (Slettet)

Det giver mening! Tusinde tak! Må jeg spørge til opg. 5 også? :) 


Skriv et svar til: Askeoptørre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.