Generelt

Udenadslære og læringstrategier

18. oktober 2016 af JulieW99

Hej SP.

Skulle der være nogle af jer der har gode strategier til udenadslære? Det bliver, formentligt, en rimeligt stor del af mit fremtidige studie grundet anatomi. Jeg har dog ingen anelse om hvordan jeg skal huske samtlige 200+ knogler mm.

Derudover tager jeg imod forskellige læringstrategier til at alt med kyshånd, samt studieteknikker.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2016 af Capion1

Fortvivl ikke. Du vil komme til at gentage de anatomiske navne og steder på legemet om og om igen, så navnene til sidst sidder der. Den evige gentagelse er en god teknik til at huske.
Der findes udmærkede teknikker i øvrigt. Jeg kan anbefale bogen "Memo" af norske Oddbjørn By, hvor han giver en masse husketeknikker. Han har selv opnået en bred vifte af viden indenfor stort set alt uden at have brugt oceaner af tid. Du kan sikkert på nettet søge på hans navn.


Svar #2
18. oktober 2016 af JulieW99

#1, jeg siger mange tak!

Pt. har jeg lært mig selv Femur/fed/lårben, tibia/tit av/skinneben og fibula/fin/lægben. Der er desværre bare en million andre knogler (sådan føles det altså), og jo flere jeg kan inden jeg starter, dets nemmere tænker jeg at det er. Jeg smider bogen du har anbefalet på min ønskeliste.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2016 af Capion1

Når nu du nævner tibia og fibula, hvordan husker man så, at tibia er skinnebenet?
tibia starter med t , -  tog kører på skinner.
Jeg husker ikke lige, hvor mange knogler vi har, når alle, store som små, tælles med, det ligger vist på ca. 600.
Skal man læse til dyrlæge, er der endnu flere knogler, fra de forskellige dyr, at holde sammen på.

 


Svar #4
18. oktober 2016 af JulieW99

Jeg husker det på "tit av," da jeg ofte slår skinnebenet og af og til har skinnebensbetændelse. Din er nu også meget fin. T for tibia gætter jeg på, og s for skinneben?

Den største udfordring bliver nok at huske de kemiske, funktionelle grupper og få dem identificeret ordentligt.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. oktober 2016 af jantand

Prøv at lave små kort. På en ene side skriver du på latin, på den anden side skriver du på dansk. Det gælder alt hvad du skal lære Det ene på den ene side det andet på den anden side.

Så tager du kortet op. Hvis der står mandibula. Så svarer du underkæbe.  Hvis du får underkæbe siden op svarer du mandibula.

Jeg har for eksempel 30 små kort i højre lomme og så tager jeg et op og svarer og putter det over i den venstre lomme. På et tidpunkt kan  jeg kortet så lægger jeg det væk.

Sådan fortsætter du til du ikke har flere kort tilbage.

Det kan du let klare.

Du kan bruge systemet til at lære alting udenad. For eksempel også gloser.


Skriv et svar til: Udenadslære og læringstrategier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.