Studievalg og videregående studie

Jura

19. oktober 2016 af matnoob (Slettet)

Hej. Jeg vil først forsøge kort at beskrive mig selv og bagefter stille mit/ne spørgsmål.

Jeg er en fyr sidst i 20'erne, der er startet på jurauddannelsen. Uden at komme nærmere ind på hvorfor, vil jeg beskrive mig selv som en introvert person, der er ikke er særlig stærk, når det kommer til det sociale. Jeg er normalt typen, der holder sig for sig selv, når jeg er til forsamlinger og når der endelig skal netværkes, er jeg den første til at tage hjem. Jeg tager tingene personligt og jeg har det generelt svært med gruppearbejde. Jeg har dog mine fordele, jeg er god sprog og jeg er mener, at jeg er god til at formulere mig selv, om ikke mundtligt, så sprogligt. Jeg kan flere sprog og jeg er normalt den, som folk i min sociale kreds henvender sig til, når de har brug for hjælp (det være sig DR licens, SU eller noget helt tredje). Jeg har opdaget, at man, for at blive en god advokat, skal være det modsatte af det, som jeg er: ekstrovert, det vil sige, være socialt proaktiv, hvilket jeg gerne vil, men givet min alder og kulturelle baggrund, har jeg lidt svært ved at "blande" mig sammen med mine medstuderende.

TL;DR jeg er introvert, der gerne vil være en god advokat.

Her kommer så spørgsmålene:

Hvor meget rolle spiller det at være ekstrovert som advokat? Hvordan kan jeg netværke mig frem i advokatbranchen uden at blive en, for at sige det ligeud, røvslikker? Rækker gode karakterer?

Hvordan kan jeg gå fra at være introvert til at blive ekstrovert, hvor jeg kan lære at forstå mennesker i forskellige sociale forhold, kunne aflæse mennesker og generelt bare få det nemmere ved at være i en forsamling med flere fremmede mennesker? Er det noget, som jeg bør tale med en psykolog om? Hvis der er nogen, der har erfaring med min situation, ville jeg være meget taknemlig for eventuelle indslag.

Mange tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. oktober 2016 af JulieW99

Jeg er selv super meget introvert og har kæmpet med det længe. Personligt har jeg haft helt vildt meget gavn af min elevcoach på gymnasiet. Hun har været fantastisk, og jeg er blevet bedre til gruppearbejde. Det har virkelig aldrig været min yndlingsting. Kan uden tvivl anbefale en form for psykolog.
Hvis du smider en privat besked så fortæller jeg gerne om min situation og hvad jeg gjort for at blive lidt mere udadvendt. Held og lykke med studiet.
- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. oktober 2016 af JustMyName (Slettet)

Jeg er ligesom dig begyndt på jurauddannelsen og har også hæftet mig ved denne betænkning. For mit eget vedkommende har forskellige sociale såvel som faglige arrangementer været med til at løsrive mig fra den her lukkethed. Mit fritidsarbejde i form af kassemedarbejder, hvor kontakt med andre mennesker er en naturlig del af beskæftigelsen, har også hjulpet på det.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. oktober 2016 af Roman Garcia

Der er også andre stillinger end stillinger i advokatbranchen. Man kan arbejde i staten, regioner og kommuner store virksomheder og organisationer. I disse stillinger er man ikke nødvendigvis i en "konsulent-rolle", hvor man skal ud at snakke med og for folk. Derudover kommer arbejdet lidt i sig selv, og derfor skal man ikke ud og netværke på samme måde som i advokatbranchen.

Det skal dog siges, at i de første mange år i advokatbranchen, så har man ikke nødvendigvis meget klientkontakt, netværksforpligtelser osv. Det afhænger af kontoret. Dog er advokatbranchen meget konkurrencepræget, så man skal ud og "hente" klienter, når man bliver en mere erfaren advokat. Det kan ske på forskellige måder, men netværk er en god måde at hente klienter på.


Svar #4
20. oktober 2016 af matnoob (Slettet)

#3

Der er også andre stillinger end stillinger i advokatbranchen. Man kan arbejde i staten, regioner og kommuner store virksomheder og organisationer. I disse stillinger er man ikke nødvendigvis i en "konsulent-rolle", hvor man skal ud at snakke med og for folk. Derudover kommer arbejdet lidt i sig selv, og derfor skal man ikke ud og netværke på samme måde som i advokatbranchen.

Det skal dog siges, at i de første mange år i advokatbranchen, så har man ikke nødvendigvis meget klientkontakt, netværksforpligtelser osv. Det afhænger af kontoret. Dog er advokatbranchen meget konkurrencepræget, så man skal ud og "hente" klienter, når man bliver en mere erfaren advokat. Det kan ske på forskellige måder, men netværk er en god måde at hente klienter på.

Nu er det sådan, at jeg er fast besluttet på, at jeg gerne vil være en erhvervsadvokat, hvor jeg arbejder med M&A/Bank&Finans. Det er ikke selve det at tage kontakt til andre, som jeg er bange for. Jeg er bare dårlig til det. Jeg går så ud fra, at jeg må læse noget stof om effektiv networking, som kunne afhjælpe mit problem. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. oktober 2016 af EnStuderende

Okay det her bliver langt, men forhåbentligt ordentligt:

Måske lyder det underligt, men at læse din problemstilling giver mig en vis form for lettelse, for jeg har det på præcis samme måde. I det mindste er vi ikke ene om at stå med dette problem. For mig er det ikke jura, men almindelige sabbatår jobs, hvor problemet ligger. Er du klar over, hvor mange jobs der har 'udadvendt' på listen over ting, folk forventer, før du søger? Det er sgu irriterende, at man ikke bare kan være udadvendt, eller at man skal bruge så meget energi på det.

Jeg har altid selv været lidt skeptisk over for betegnelserne introvert/ekstrovert, primært fordi det hele bliver meget sort og hvidt (menneskers hjerner elsker at sætte ting i bås og sætte mærkater på alt), og fordi man ligesom på en måde slår fast, at det er en del af den, man er, en del af ens personlighed, altså at det er noget fastlåst, at man ikke er lige så udadvendt og får energi af det som "de ekstroverte". Jeg tror på, at der altid er en grund til, at man ikke føler sig tilpas i sociale sammenhænge, eller at man trættes af dem . At tænke, at "introvert" er noget, man er, kan være utroligt hæmmende idét man så opgiver håbet om at ændre det (hvis det er det, man vil). Jeg siger det primært, fordi jeg selv var meget udadvendt og selvsikker (ude med albuerne) som lille, men ikke er det mere, men stadig godt kan være det under specielle omstændigheder.

En side, der virkelig har åbnet mine øjne op for, hvorfor vi ikke (eller ofte ikke) er tilpasse i sociale sammenhænge (som 'introverte' er), og hvordan vi kan arbejde på at forbedre det, er denne: http://www.succeedsocially.com/

Det var denne artikel, jeg oprindeligt læste dengang: http://www.succeedsocially.com/drainedreasons

Jeg vil virkelig anbefale bare at kigge lidt rundt i de forskellige kategorier af artikler, specielt dem, der beskriver de situationer, du føler dig i. Det er skrevet af en person, der selv har kæmpet med det samme, og som er uddannet psykolog (så vidt jeg husker). Jeg var selv frustreret over, hvorfor jeg altid blev så træt i sociale sammenhænge, men det hele gav pludselig meget mere mening, da jeg læste de forskellige artikler.

Du kan godt tale med en psykolog eller lignende (det er især en god idé, hvis der er noget specifikt, der forhindrer dig i at udvikle dig socialt, f.eks. hvis du har oplevet noget, der har rystet dig, og som stadig hjemsøger dine tanker), men i sidste ende er det kun os selv og viljen til at arbejde med det sociale i virkelige situationer, der i sidste ende kan få os ud af introvert-mærkatet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. oktober 2016 af Roman Garcia

Du skriver, at du er besluttet for at blive erhvervsadvokat, men at du er dårlig til nogle af de dele, der kan være vigtige i jobbet som erhvervsadvokat. Så er der jo kun én mulighed: Forberdre de elementer, som du er dårlig til. Her kan indlægget fra EnStuderende måske hjæpe.

Dit indledende spørgsmål var, om det spiller en rolle det med netværk osv. Og mit svar er, ja det gør det i rigtig mange situationer. Der er meget mere til at være advokat end gode karakterer på uddannelsen. Det er et håndværk, hvor man i mange situationer kan sammenligne det med at være selvstændig. Det ville være en uheldig situation, hvis du lod din fremtidige succes begrænse af forhold, som du kan arbejde på allerede nu. Det svarer jo lidt til at en håndboldspiller som juniorspiller er rigtig god til at være i angreb, men som har mangler i forsvarsspillet. Hvis der ikke arbejdes på forsvarsspillet, så bliver man ikke så god, som man kunne være blevet. Så jeg vil klart anbefale dig at arbejde på det. Jeg er selv lidt introvert af natur, men har arbejdet meget i grupper (læsegrupper) og også forsøgt at undervise for at blive bedre til at arbejde sammen med andre og undervise.


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2016 af dannysannem

Det som de #5 og #6 skriver og jeg supplerer:

... det handler om for dig at få skabt en eller anden form for arena du kian øve dig og udvikle dig i. Nogle rammer, hvor du kan give dig selv lov til at forsøge og eksperimentere med det udadvendte og hvor du kan lave en masse fejl og succeser som du kan lære af.

Måske bliver det aldrig naturligt for dig, men måske bliver det et kæmpe plus for dig at kunne arbejde med dig selv og udvikle dig.


Skriv et svar til: Jura

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.