Kemi

Ligevægt

19. oktober 2016 af nikoschou (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har virkelig brug for hjælp til nedenstående opgaver,. Jeg håber, at der en, der kan hjælpe mig. 

NTA (Nitriloacetic acid) anvendes i phosphatfrit vaskepulver. Det er en chelat kompleksdanner, der gør vand blødt ved at kompleksbinde fx calciumioner. Det forkortes bekvemt H3T, hvor H er det sædvanlige grundstofsymbol for hydrogen, og T er resten af den trivalente syre. 

I vand med pH omkring 7 er næsten alt NTA på HT2--form, og det kan opløse bly(II)carbonat. [PbCO_3 (s)+HT^2^- (aq)\leftrightharpoons PbT^-(aq)+HCO_3^-(aq)]

Ligevægtskonstanten er 4,06 · 10-2 M. I vandløbsvand i normalt kalkrige omgivelser er hydrogencarbonationkoncentrationen ca. 1 mM. 

Jeg har opskrevet ligevægtsudtrykket. 

Opgaven er så, at jeg skal vise, at ca. 97,5% af NTA har bundet bly(II)ion, hvis man ser bort fra andre ligevægte.

Calciumioner kan også kompleksbindes af NTA: [Ca^2^+(aq)+HT^2^-(aq)\leftrightharpoons CaT^-(aq)+H^+(aq)]

Ligevægtskonstanten er 7,75 · 10-3. 

Der gælder desuden følgende ligevægt: [PbCO_3(s)+CaT^-(aq)+H^+(aq)\leftrightharpoons PbT^-(aq)+Ca^2^+(aq)+HCO_3^-(aq)]

Ligevægtskonstanten er 5,24 M.

Opgaven er så, at jeg skal vise, at ved pH=7 og \begin{bmatrix} Ca^2^+ \end{bmatrix}=1 mM  har ca. en trejdedel af liganden kompleksbundet bly(II)ioner, og resten har kompleksbundet calciumioner. 

Hvordan påvirkes resultatet i øvrigt, hvis pH hæves? Og sænkes?

På forhånd tak.


Skriv et svar til: Ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.