Fysik

Afhængig og uafhængig variabel??

19. oktober 2016 af emilie321 - Niveau: C-niveau

Hej derude. Er der en sød sjæl, der vil kunne forklare mig hvad en afhængig samt en uafhængig variabel er? Jeg er på bar bund med de 2 ''begreber''. Håber der er en der vil kunne hjælpe mig. Det vil i hvert faldt betyde meget, da jeg skal op til en lille fysiktest;))


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2016 af mathon

   Når
              y=f(x)
                                   er
                                        x den uafhængigt variable
                                        y den afhængigt variable


Svar #2
19. oktober 2016 af emilie321

Det er i fysik, og ikke matematik;))


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

Nogle eksempler:

På et gaskomfur er der en drejeknap for hvert blus. Knappens stilling bestemmer, hvor meget gas. der kommer ud til blusset. Dermed er gasstrømmen afhængig af knappens stilling, så størrelsen af gasstrømmen er en afhængig variabel. Knappens indstilling kan vælges frit og er ikke bestemt af, hvor stor gasstrømmen er, så det er en uafhængig variabel.

En fjeder er hængt op i et stativ, så man kan hænge lodder i den. Den længde, den har, bestemmes af, hvor stor kraft, der trækker i den. Længden er så den afhængige variable, mens kraften er den uafhængige variable.

I nogle sammenhæng kan rollerne mellem to variable byttes om: En cylinderisk behælder med et stempel indeholder en vis mængde luft. Hvis man skubber stemplet ind med en mekanisme, der sætter stemplet i en valgt position ligegyldigt, hvor stor kraft, der skal til, er rumfanget den uafhængige variable og trykket den afhængige variable. Hvis man i stedet anbringer cylinderen med stemplet opad og lægger forskellige lodder på, er trykket den uafhængige variable og rumfanget den afhængige variable.


Skriv et svar til: Afhængig og uafhængig variabel??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.