Biologi

Fotosyntesens trin 2: calvin cyklus

20. oktober 2016 af nichole12 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, kan I hjælpe med at vælge det korrekte svar til det vedhæftede spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2016 af JulieW99

Jeg er rimeligt sikker på at Calvin-cyklus er afhænhig af de stoffer der produceres under lysprocessen. Der er noget med noget ATP og ADP i hvert fald, og så et eller andet mere. Er det noget NADH?

Jo, Calvin-cyklussen kræver den ATP der dannes under lysprocessen.

Spørgsmålet er dog utroligt dårligt formuleret.

- - -

Vh Julie


Svar #2
20. oktober 2016 af nichole12

Tak skal du have!

Kan du hjælpe med dette spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. oktober 2016 af JulieW99

Det var så lidt. Jeg er desværre ikke helt sikker, men efter lidt hurtig research og det jeg kan huske, vil jeg tro det er det. Processen foregår nemlig ikke nødvendigvis i mørke, men kan.

Der må jeg desværre stå af. Du må læse op på lysprocessen. Mit bud er dog A eller B, da det er her nogle elektroner skal exciteres, og processen vidst nok starter med det.

- - -

Vh Julie


Svar #4
20. oktober 2016 af nichole12

Jeg har vistnok lige det sidste spørgsmål, som du muligvis kan være behjælpelig med:


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. oktober 2016 af JulieW99

Frigivelse af oxygen. Det frigives under lysprocessen. Calvin-cyklus ender med frigivelse af sukker (C6H12O6).

Må jeg spørge hvad du læser og hvor, siden du har sat niveauet til videregående?

- - -

Vh Julie


Svar #6
20. oktober 2016 af nichole12

Biomedicin på SDU. Og yeah, som du nok har bemærket, så er jeg ikke helt skarp endnu - but don't worry, det kommer ;)


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. oktober 2016 af JulieW99

Spændende. Jeg er heller ikke mega skarp på alle de der processer(dårlig lærer og biologi B, hæh), men det hjælper nu gevaldigt at kigge på figurerne. Dem kan man finde på nettet. ;)

Hvordan kan det være dit valg faldt på lige biomedicin? Og sig endelig til hvis jeg er for nysgerrig.

- - -

Vh Julie


Svar #8
20. oktober 2016 af nichole12

Det helt ok. Jeg er lige startet og kommer direkte fra gym, hvor jeg havde biologi på blot C-niveau - så det kniber lidt her til start, men det er trods alt spændende. 

Mit valg skyldes primært min interesse for menneskekroppen og dens funktioner - hvordan sygdomme forebygges samt, hvordan man som individ kan hjælpe andre - sådan uden at have direkte kontakt til dem, som eksempelvis læger har. Dvs. på en eller anden måde have en 'indirekte' indflydelse på andre mennesker. Det hele ved kroppen er så fascinerende og skabt perfekt på os. Håber det er svar nok? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. oktober 2016 af JulieW99

Åh for søren, så kan jeg godt se at det ikke er helt nemt. Du skal være velkommen til at skrive, hvis du får nogle udfordringer fremover. Jeg kan åbenbart huske mere, end jeg lige havde regnet med.

Det er helt sikkert svar nok, og jeg deler præcis samme interesse. Efter gym regner jeg dog med at tage på AAU og læse MedIS. Der får jeg nemlig en lille smule patientkontakt(men den er minimal), og så er der tre forskellige kandidater. MedIS ligger et sted mellem biomedicin/molekylær medicin og læge, men til lægens side.

- - -

Vh Julie


Svar #10
20. oktober 2016 af nichole12

Ihh, det lyder spændende. Vil helt sikkert læse lidt og få noget nyt info om det studie, for har ikke hørt om det før faktisk.

Og tak skal du have. Du virker allerede meget engageret og ambitiøs, hvilket jo indikerer, at du nok skal få en positiv fremgang i livet.

Har du muligvis styr på dette spørgsmål (vedhæftet)?


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. oktober 2016 af JulieW99

AAU er jo også lidt en "skraldespand" kan man sige. Derudover bruger de PBL, så alt kører igennem casebaseret arbejde, i grupper af 7-8. Det synes jeg er super fedt. Du får lige link til gamle eksamenssæt, så du kan se lidt om hvad studiet indeholder. Smider også gerne studieordningen, hvis det er.

Eksamenssæt her

Tusind tak skal du have! Jeg er bare super glad for biologi, og ambitiøs er nok rigtigt nok.

Umiddelbart tror jeg det er reduktion af NADP+, da der jo tilføjes fosfat til ADP under fotofosforylering, ligesom der under reduktion af NADP+ tilføjes 2e- og H+. Jeg er dog langt fra sikker.

- - -

Vh Julie


Svar #12
20. oktober 2016 af nichole12

Øv, jeg havde 3 fejl i testen og må maks have 2. Så skal nu tage den igen..

Har du styr på dette spørgsmål? :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
20. oktober 2016 af JulieW99

Jeg håber ikke at jeg har været skyld i nogle af dine forkerte svar. På det der spøgrsmål må jeg dog stå af. Laver lige lidt mere research.

Skriv evt. noter over de spørgsmål du får rigtige, hvis det er noget du kan se.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. oktober 2016 af JulieW99

Okay, prostetiske grupper fungerer som coenzymer. Coenzymer kan bl.a. reducere/oxidere, hvilket f.eks. sker i elektrontransportkæden. Der findes der i hvert fald coenzymer. Jeg antager ud fra det, at den sidste mulighed derfor er det rigtige svar.

Derudover er elektrontransportkæden en række redox-reaktioner, og ved dem foregår jo oxidation/reduktion.

- - -

Vh Julie


Svar #15
20. oktober 2016 af nichole12

Et af dine svar var forkerte hehe, men det er helt okay. Der dukker nye spørgsmål op for hver gang man tager testen - jeg bliver egentlig kun klogere, selv om jeg vil have den overstået. Tak skal du have for din hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #16
20. oktober 2016 af JulieW99

Det har nok været det hvad der ligner i mekanismer, men der var jeg også frygteligt blank.

Jeg forstår godt du bare gerne vil have den overstået. Får du taget noter til de ting du får rigtige/forkerte, så du kan finde det frem senere hen? Man kan jo trods alt glemme det. Hvad angår min hjælp, så var det så lidt. Nyder at lave lidt research og lære selv, haha. :)

- - -

Vh Julie


Svar #17
20. oktober 2016 af nichole12

Yup, altså, jeg skriver mine egne noter til kapitlet, som testen omhandler.. Men har egentlig ikke noteret de rigtige svar - burde jeg gøre til næste gang!


Brugbart svar (0)

Svar #18
20. oktober 2016 af JulieW99

Hvad er det for et kapitel, om jeg må spørge?

Ja det synes jeg i hvert fald at du burde, men det er jo op til dig. Jeg tænker bare det kunne være nogle finde "ekstra" notater at have. Fik du kigget lidt på MedIS?

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #19
20. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Har du stadig brug for hjælp til noget af? 


Skriv et svar til: Fotosyntesens trin 2: calvin cyklus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.