Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Optimal afsætning og optimal dækningsbidrag

20. oktober 2016 af lalledalle (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej folkens!

Jeg sidder og skal til eksamen i EØ og er ret meget på skideren da jeg ikke har fået en grundig nok forståelse af faget. Derfor søger jeg til råds herinde. 

Jeg er blevet bedt om at redegøre hvad den optimale afsætning og optimalt dækningsbidrag er. Jeg har googlet længe og søgt i mine bøger men det omtales ikke.. om ikke andet forstår jeg det ikke. 

Kan i forklare mig hvad der gør afsætning og dækningsbidrag optimale?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2016 af Nana2450 (Slettet)

for at finde den optimaleafsætning, så skal du sætte GROMS=GROMK
GROMS =  Grænseomsætning fortæller noget om, hvad man tjener på det enhden. GROMS er altid det dobbelte af a, i en prisfunktion.

GROMK= Grænseomkostninger er det beløb hvor de totale omkostninger stiger eller falder, når salget udvides eller reducerer med en enhden. det finnde ved at differentiere de totale omkostninger.  

For finde den optiamaledækningbidrag, skal du så starte at finde den optimale pris, og dette gøre ved at sætte den fundet optimaleafsætning i prisfunktionen. 

nu du så har fundet både den optimaleafsætning og den optimalepris, skal du så finde den optimale omsætning, altså den optiamleaffsætning * optiamlepris = optmaileomsætning.
 optmaileomsætning - variableomkostninger = dækningsbidrag. 
 


Skriv et svar til: Optimal afsætning og optimal dækningsbidrag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.