Bioteknologi

Oxidativ forsforylering

21. oktober 2016 af Arkimedesanton - Niveau: Universitet/Videregående

Hvorfor siges respirationskæden og syntesen af ATP at være koblede? Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være koblet. 

Forstår godt, at det er elektronoverførslen mellem komplekser -> skaber elektrokemisk gradient -> protonmotoriske kraft -> fører til dannelse af ATP.

Er det sådan koblingen skal forstås? Min bog siger, at respirationskæden kun kan forløbe hvis der samtidig produceres ATP. Venlig at forklare???? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg vil også mene, det hænger sådan sammen. 

ATP produktionen består af de to dele respirationskæden og ATP-syntesen. I respirationskæden pumpes hydroner igennem den indre mitokondriemembran (inderside til yderside), hvorved der opstår en gradient. ATP-synthase, der skal bruge energi til bindingen af en phosphatgruppe til ADP, kræver energi, som ATP-synthase får ved at lukke hydronerne tilbage til matrix. Der skal være en tilstrækkelig forskel af hydroner mellem de to sider af den indre mitokondriemembran før, ATP-synthase går i gang. 


Skriv et svar til: Oxidativ forsforylering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.