Dansk

De syv dødssynde

21. oktober 2016 af DStauss (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der en historie, novelle eller en form for test som omfavner emnet - de syv dødssynd? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2016 af OnceUponATime

Jeg har lavet en analyse af Agnete og Havmanden, hvor jeg har tolket det i forhold til de 7 dødssynder. Min lærer var ikke enig i at det var formålet med digtet, men hun kunne heller ikke sige sig uenig.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. oktober 2016 af Stygotius

"omfavner" emnet ??????

Kan du ogs sige det på dansk?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2016 af Smut1

Psykopatitest


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. oktober 2016 af OnceUponATime

#2 det blev udtrykt på forståeligt dansk. Hvis ikke du forstod det, er det dit problem, og din hjernekapacitet der ikke rækker til at forstå en sætning, der lyder lidt anderledes end måden du ville have udtrykt det på.
Og hvis du oprigtigt ikke forstod sætningen, så er der pænere måder at skrive det på.
Det var en absolut unødvendig kommentar du kommmer med.
Drop voksenmobningen.

Brugbart svar (1)

Svar #5
22. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Helt enig med #4. Venlighed er skønt - omfavn det. 

Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see - Mark Twain.

To me, it underscores our responsibility to deal more kindly and compassionately with one another and to preserve and cherish that pale blue dot, the only home we've ever known - Carl Sagan. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. oktober 2016 af Stygotius

Hvordan "omfavner" man et emne??????  Det kræver vist nogen akrobatik.

Hvem gavner det at optræde med et cafésmart danglish??

Det verstehe jeg nicht  -eller måske mere forståeligt  "Jeg fejler at forstå det"..


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Vi har vel alle nogle ting, vi er gode til og nogle ting, vi ikke er så gode til. Du virker til at være dygtig til sprog og grammatik, men det behøves alle ikke at være gode til. Jeg finder det nu meget forståeligt, selvom det muligvis ikke er korrekt dansk. I bund og grund tror jeg det, OnceUponATime og mig selv prøver at sige, er, at man skal vælge sine "kampe" med omhu. Vi er her (forhåbenligt) alle for at hjælpe hinanden på en ordenlig og respektabel måde, så hvorfor ikke bare gøre det? 

Du virker til at være virkelig dygtig Stygotius, men dine lidt skarpe formuleringer tror jeg virker intimiderende for nogen. Dette er bare en opfordring til at være lidt mere overbærende bare en gang imellem.


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. oktober 2016 af Stygotius

Jeg har simpelthen bare spurgt om hvad det vil sige at "omfavne et emne".

At "omfavne" betyder på dansk at lægge armene om nogen, helt konkret, -intet andet.

Selvfølgelig er det da forfærdelig synd for de små pus at blive kritiseret, men  Mor skal nok komme og puste.

Var der nogen der snakkede om curlingforældre??


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg synes nu dit svar i #2 godt kunne være skrevet lidt "pænere". 

Det er jo op til dig, om du vil ændre noget. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. oktober 2016 af OnceUponATime

#8 Du er altså ikke venlig i din måde at skrive til andre på. Og det ved du, for vi har gjort dig opmærksom på det.
Hvis du har et problem med at forstå, hvad andre skriver, så spørg på en pæn måde.
Bare fordi du ikke ved, hvordan man bruger og kan bruge det danske sprog, så er det ikke andres problem. Du skal arbejde med dine egne problemer først. Og hvis du har brug for hjælp så spørg. De fleste herinde er mere end villige til at hjælpe, når der tales pænt.

Jeg var fuldt i stand til at forstå sætningen og spørgsmålet udtrykt i #0 uden nogen besværligheder overhovedet. Så jeg er sikker på, at problemet ligger hos dig.

Alle verber kan forstås på to måder. Bogstaveligtalt og/eller symbolsk.
Derfor kan man omfavne nogen i bogstavelig forstand eller i symbolsk forstand.

Brugbart svar (0)

Svar #11
23. oktober 2016 af Stygotius

Jeg har ingen problemer med dansk. Det har kun de cafésmarte  og pubertetsagtige, der dårligt kan skrive på dansk..

Det er nonsens at sige at man "omfavner et emne". Det er en barnlig efterabning af noget man engang har hørt på engelsk men fuldstændigt misforstået. Er et emne "nogen"???

De pågældende har nok ikke været særlig skrappe til at bruge en ordbog.

Det er nonsens at sige at alle verber kan forstås enten bogstaveligt eller symbolsk. 

Vi kan da godt begynde at kalde en ko for en hest, men vil det fremme forståelsen??


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. oktober 2016 af OnceUponATime

#11 dine sammenligninger og eksempler er nonsense. Og lige meget hvad, giver det dig ikke ret til at tale grimt eller nedladende til nogen.
En ko er naturligvis ikke et verbum,vel? DU skulle slå op i en ordbog måske.
Et verbum kan forstås bogstaveligt eller symbolsk. Om du vil det eller ej. Hvis ikke du indrømmer det faktum at du tager fejl, kan du aldrig lære.
Og så giver det dig absolut ikke ret til at belære andre, når du selv tydeligvis har problemer med det danske sprog.
"Efterabning" af andre sprog er hvad der gør et sprog rigere. Hvad kalder du din burger? Din ketchup flaske? Du kalder den forhåbentlig ikke tomatpurré med krydderier. Hvorfor bruger du ordet "nonsense" når du skriver? Hvorfor kalder du dig selv "Stygotius"? Du lever i en globaliseret verden. Du bruger selv det café sprog du hader så meget.
Tak for samtalen - vi må heller STOPPE med at SPAMME denne TRÅD.
Kan du se hvor rigt det danske sprog er? Stoppe, spamme, tråd? Hvad skulle vi ellers have kaldt dette OPSLAG? Måske et INDLÆG?

God dag. Håber du til næste gang overvejer et bedre sprogbrug når du formulerer dig, og ikke beskylder 'café sproget' for din manglende kendskab til sprog.
Jeg accepterer ihvertfald ikke at nogen taler eller skriver til andre på samme måde som du gjorde.

Brugbart svar (0)

Svar #13
24. oktober 2016 af Stygotius

Åh Gud, -det er umuligt at diskutere farver med en blind.

Det er meget svært at understå hvad du mener med din indgang. Måske skulle du kigge ordet op i en ordbog; så ville du ikke miste din vej i alle disse udtryk. Måske kunne du oven i købet  lære at skrive og stave dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #14
24. oktober 2016 af OnceUponATime

I lige måde Stygotius. I lige måde.
Snak pænt til en anden gang. Jeg tolerer ikke at du taler grimt til andre.

Brugbart svar (0)

Svar #15
24. oktober 2016 af Stygotius

Der findes kurser  i dansk for svage stavere. Prøv et af dem.


Brugbart svar (0)

Svar #16
24. oktober 2016 af DrNielsen

... Og for nu at bringe tråden tilbage på rette spor vil jeg lige give mit besyv med :-)

Nu ved jeg ikke præcist hvad du skal bruge dette til. Hvis du vil have en lidt mere overfladisk behandling af emnet, kan du prøve at se filmen Se7en. Jeg mindes at jeg selv så den i religionsundervisningen i folkeskolen for, efterhånden, en del år siden, og havde på daværende tidspunkt god gavn af den.

Har du mod på at læse noget med lidt større kompleksitet kan du læses Dante's guddommelige komedie. Bliver det for langt kan du læse den del der hedder inferno. Jeg mener det er denne del der beskæftiger sig med dødssynderne - men tag lige og få det vendt med en bibliotekar eventuelt.

Håber jeg var til hjælp :-)

/J


Skriv et svar til: De syv dødssynde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.