Dansk

Skrive en tale

21. oktober 2016 af HelloKitty24 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal skrive en tale til et middagsselskab i 1885 om mandens og kvindens rolle i hjemmet og i ægteskabet. Talen skal holdes af tanten til Constance. Jeg har vireklig brug for hjælp, jeg har allerede skrevet noget, men jeg synes overhovedet ikke den er god. Tak på forhånd.

Det jeg har skrevet indtil videre:

 

Kære Constance og Hans, jeg vil først og fremmest sige tillykke med jeres forlovelse. Et gammelt ord siger: lykkelig er den mand, som har en god hustru. Hans dages tal skal blive dobbelt. Så Hans jeg er sikker på at du bliver en meget gammel mand, for en god hustru vil du finde i min søde Constance.

Constance min siden du var en lille pige har du altid været arbejdende og beskyttende, og det er en vigtig egenskab, når du nu skal sørge for at skabe et dejligt hjem for dig og Hans. Nu hvor du er blevet en voksen kvinde der skal ægtes med en ædel herre, betyder det at du skal lade Hans tale. Hans vil sætte pris på at du er der for ham, laver mad også om søndagen selvom det kan være en hård omgang. Vi alle ved at der er sent at du Constance bliver gift (forlovet?), men det er jo dejligt, at du ikke bliver pebermø, men bliver Frue. Det har en stor betydning for vore familie og det giver vore familie et navn. Så selvom det godt kan være en hård omgang,skal du huske at værdsætte at du er blevet gift også selvom du ikke altid føler dig lykkelig i ægteskabet, så skal du gøre alt for at holde fast i det. Så sørg for at når Hans er kommet hjem fra arbejde, at han får et stort måltid som han fortjener. Ligesom dengang du forventede at sommerfuglen du fangede i æblehaven ville være hos dig, men sådan blev det ikke


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2016 af Smut1

Hvad har du brug for hjælp til?


Svar #2
21. oktober 2016 af HelloKitty24 (Slettet)

Til at skrive videre. Jeg er virkelig gået i stå.


Svar #3
21. oktober 2016 af HelloKitty24 (Slettet)

Jeg får nemlig ikke besvaret, hvordan fordelingen er mellem kønnet i ægteskabet eller i hjemmet.


Skriv et svar til: Skrive en tale

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.