Dansk

Nogen der kan give deres mening ift. min tale?

22. oktober 2016 af HelloKitty24 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg vil gerne have hjælp til at se om det jeg har skrevet indtil vider overhovedet giver mening. Tak på forhånd!

Selve opgavebeskrivelsen: Skriv en tale til et middagsselskab i 1885 om mandens og kvindens rolle i hjemmet og i ægteskabet. (En tale, som Constances tante kunne holde ved Constances forlovelse)

Det jeg har skrevet indtil videre:

Kære Constance og Hans, jeg vil først og fremmest ønske jer tillykke med jeres forlovelse. Et gammelt ord siger: lykkelig er den mand, som har en god hustru. Hans dages tal skal blive dobbelt. Så Hans jeg er sikker på at du bliver en meget gammel mand, for en god hustru vil du finde i min søde Constance.

Constance min siden du var en lille pige har du altid været arbejdende og beskyttende, og det er en vigtig egenskab, når du nu skal sørge for at skabe et dejligt hjem for dig og Hans. Vi alle ved at det er sent at du Constance bliver gift (forlovet?), men det er jo dejligt, at du ikke bliver pebermø, men Frue. Det er af stor betydning for vore familie og det giver denne et navn. Nu hvor du er blevet en voksen kvinde der skal ægtes med en ædel herre, betyder det at du skal lade Hans føre ordet Hans vil sætte pris på at du er der for ham, vasker tøj, rengør huset og laver mad, også om søndagen selvom det kan være en hård omgang. Så selvom det godt kan være en hårdt,skal du huske at værdsætte at du er blevet gift også selvom du ikke altid føler dig lykkelig i ægteskabet, så skal du gøre alt for at holde fast i det. Så sørg for at når Hans er kommet hjem fra arbejde, at han får et stort måltid som han fortjener. Ligesom dengang du forventede at sommerfuglen du fangede i æblehaven ville blive hos dig, men sådan blev det ikke,


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2016 af hesch (Slettet)

Ja, det giver mening og indholdet er fint.

Men kig lige tegnsætningen igennem, og brug evt. et par tankestreger. Det øger læsbarheden.

Du skriver lidt i retning af Karen Blixen   :)  men det gør jo ikke noget.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2016 af Smut1

Jeg er enig med hesch: Du skriver godt! Men tegnsætningen er ikke noget at prale af.


Svar #3
22. oktober 2016 af HelloKitty24 (Slettet)

Okay, mange tak. Det er vel et kompliment, hvis jeg skriver i retning af karen Blixen, tænker jeg. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2016 af Stygotius

Det minder meget om en tekst skrevet på engelsk, og som  nogen har oversat til dansk.


Skriv et svar til: Nogen der kan give deres mening ift. min tale?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.