Studievalg og videregående studie

Uddannelse

22. oktober 2016 af marcandersen1997

Hej alle!

Jeg går og drømmer om at blive sportskommentator. Allerhelst indenfor fodbold, men også muligvis indenfor sportsgrene som b.la boksning og håndbold. Det jeg er meget i tvivl om er, hvilken uddannelse der passer sig bedst til denne levevej. Er det bare journalist-uddannelsen man skal tage? Nogen derude der ved det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2016 af PeterValberg

Vidunderligt, vi mangler en ny "Gunnar-Nu", .... 
jeg skulle mene, at journalistuddannelsen er vejen frem :-)

Held &  lykke

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
23. oktober 2016 af marcandersen1997

Mange tak for det :)

Men hvis jeg så kommer ind på journalistuddannelsen, hvad beskæftiger man sig så med på uddannelsen, og hvad skal man gøre for at blive fodboldkommentator?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2016 af Moderatoren

Du skal nok sørge for at tage relevante valgfag og måske komme på en sportsredaktion i praktikken.

Evt. kan du også tage kontakt til en kommentatorer, som du kan lide - Denne vil måske hjælpe dig :) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. oktober 2016 af MLisby (Slettet)

Hej Marc,

Det er journalistuddannelsen, du skal tage. Jeg er selv - næsten - færdiguddannet på journalistlinjen på SDU i Odense. Der er også en uddannelse i Århus (DMJX) og på RUC. 

Lige nu er jeg i 18 måneders praktik på TV 2 SPORT som et led i uddannelsen. Den er jeg færdig med til februar.

Men for at spole tilbage hvor det hele begyndte for mit vedkommende, så startede det med en drøm om at blive sportsjournalist. Ligesom dig. Derfor søgte jeg ind på Rønde Højskole for at tage deres journalistforberedende linje. Den ruster dig til optagelsesprøverne på både DMJX og SDU. 

Kommer man igennem nåleøjet til studiet, skal man lære håndværket. Der er ikke meget som drejer sig om sportsjournalistik på studiet. Men det er ikke så vigtigt. For det handler om at kunne håndværket. Når du kan det, så er stofområdet mindre vigtigt. Det skal du nok komme til at dykke ned i senere. Enten i praktikken eller hvad du finder af fritidsjob. Eksempelvis lavede jeg fodboldpodcast og dækkede Superligaen ved siden af studiet. 

Så for at svare på dit spørgsmål:
Ja, det er journalistuddannelsen, du skal søge ind på. Der er optagelsesprøver hvert år i april. Og det er svært at blande sig med de bedste i prøverne, så det er en god idé at være godt forberedt. Jeg valgte at forberede mig på Rønde Højskole. 

Jeg håber, mit indlæg er til hjælp.

Vh
Mass Lisby


Skriv et svar til: Uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.