Bioteknologi

Smertestillende forsøg

24. oktober 2016 af hjæælpmi - Niveau: A-niveau

Hej alle.

jeg skal finde på et forsøg hvor min hypotese er: Om panodil/paracetamol hjælper mod smerter.

Men har ingen ide om hvordan jeg skal bygge forsøget op.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2016 af JulieW99

Nu er smerte ikke lige jordens nemmeste ting at måle. Jeg kender mange der oplever effekt ved smertestillende, jeg gør ikke.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2016 af DrNielsen

Det man normalt måler smerte på, er en VAS-skala - en subjektiv skala fra 1-10 hvor 1 er stort set ingen tænkelig smerte, mens 10 er ubærlig smerte.

Du skal tænke på flere ting for at dette forsøg kan give mening. For det første skal du være sikker på at smerte-stimulus er det samme hos hvert enkelt forsøgsperson hver gang. Hvordan du vil bære dig ad med det, kan jeg ikke lige gennemskue. Paracetamol tager hovedpine, men bedøver ikke. Du kan derfor ikke prikke personen med en nål eksempelvis. Smerte som hovedpine ville være en bedre stimulus, men du har intet mål for intensiteten af hovedpinen, hvorfor sammenligneligheden i forhold til smerte-stimulus frafalder.

Slutteligt bør det nævnes at et fåtal af personer oplever udeblivende virkning med medicinering af paracetamol. Det skal du sørge for at omgås. Er det paracetamol specifikt du skal se på? Ellers har du jo også acetylsalicylsyre(ibuprofen, ibumetin, kodimagnyl, aspirin, magnyl) som virker på en lidt anden måde, men som stadig ses som svagtvirkende analgetikum(smertestillende præparat) :-)

Fortæl mig dine tanker, så tager vi den derfra :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2016 af DrNielsen

Og så skal det nævnes at ipren og ibumetin indeholder ibuprofen og altså ikke acetylsalicylsyre som nævnt ovenfor :-) Virker dog på samme måde.


Svar #4
25. oktober 2016 af hjæælpmi

Tak for svar det kan jeg helt sikkert bruge:)

Ved bare ikke helt hvordan jeg skal give forsøgspersonerne af smerte og det skal nemlig være paracetamol, da jeg i mit forsøg havde tænkt noget med panodil :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2016 af DrNielsen

Du skal jo sørge for at din stimulus er nøjagtig ens hver gang. Det kan jeg ikke lige gennemskue hvordan du sikrer det. Du kan måske bruge hovedpine. Så skal du have en VAS score før og efter. Så kan du regne på den relative forbedring. Du skal bare være opmærksom på at denne opstilling kan være meget tungt confounded. Derudover er der stor risiko for placebo effekt :-)

Skriv et svar til: Smertestillende forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.