Matematik

Blindsmagning

24. oktober 2016 af Stræbende - Niveau: C-niveau

Opgaven lyder:

Forestil jer en blindsmagning, hvor en forsøgsperson skal smage forskel på to typer cola. Forsøgspersonen får 8 glas med de to colatyper i. Personen skal på baggrund af smagen afgøre, hvilken type der er i glassene.

a. Gør rede for, at hvis forsøgspersonen ikke kan smage forskel, men gætter, så er der 50% chance for at gætte rigtigt ved hvert glas.

b. Gør rede for, at hvis forsøgspersonen gætter indholdet i hvert af de 8 glas, så svarer det til at kaste en mønt 8 gange, og antallet af rigtige gæt svarer til antallet af krone.

c. Man kan være heldig at gætte rigtigt hver gang. Vi anvender et signifikansniveau på 2,5%. Hvis forsøgspersonen kommer under denne grænse med gæt, tror vi ikke på, at der er tale om tilfældige gæt. Brug dette kriterium til at afgøre, hvor mange rigtige forsøgspersonen skal have, før vi tror, at vedkommende kan smage forskel.

---------------------------------------

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal bevise eller redegøre for de forskellige antagelser. Og jeg forstår specielt ikke opgave-c. Er der en venlig sjæl som vil forklarer mig opgaverne og hvad signifikansniveau er på '9-klasse-sprog'.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2016 af PeterValberg

a) Når forsøgspersonen tager et glas, er der to mulige udfald
nemlig cola 1 eller cola 2, det giver forsøgspersonen 50%
chance for at gætte rigtigt.
 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2016 af Capion1

b)
Kald et rigtigt gæt for K (Krone)
Kald et forkert gæt for P (Plat)
I 8 uafhængige gæt vil der være 28 mulige udfald, hvoraf ét udfald svarer til, at mønten alle 8 gange viser K.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2016 af Soeffi

#0. c) Betragt grafen (Geogebra sandsynlighedsregner)

Grafen viser, at det mest sandsynlige resulat at få, hvis man gætter, er 4 rigtige. Det er lige så svært at få 0 rigtige som 8 rigtige. 

Signifikansniveauet betyder, at sandsynligheden for at gætte antallet k eller flere rigtige er 2,5%. Man ser, at sandsynligheden for at gætte 7 er 3%, så svaret må være 8.


Svar #4
31. oktober 2016 af Stræbende

#3

#0. c) Betragt grafen (Geogebra sandsynlighedsregner)

Grafen viser, at det mest sandsynlige resulat at få, hvis man gætter, er 4 rigtige. Det er lige så svært at få 0 rigtige som 8 rigtige. 

Signifikansniveauet betyder, at sandsynligheden for at gætte antallet k eller flere rigtige er 2,5%. Man ser, at sandsynligheden for at gætte 7 er 3%, så svaret må være 8.

Skal du ikke benytte den kumuleret sandsynlighed for at finde svaret - ja/nej og hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2016 af Soeffi

#4

Jeg går ud fra, at sandsynligheden for at et bestemt antal eller flere skal være mindre end 2,5 %, og det gælder for 8 rigtige. 7 eller 8 rigtige giver 3,52 %, som det ses nederst.


Svar #6
31. oktober 2016 af Stræbende

Min lærer sagde jeg skal kigge på den kumuleret frekvens - se den vedhæftet fil. Ifølge den kumuleret frekvens skal man have mere end 6 rigtige for at kunne smage forskel idet 6 er for lidt og 7 lige i overkanten. Hvordan kan det være at min lærer siger at jeg skal bruge den kumuleret frekvens.

Vedhæftet fil:Udklip 4.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
31. oktober 2016 af Soeffi

#6 Jeg må indrømme, at jeg ikke er sikker, men vil gerne høre din lærers svar, når du får det. Så vidt jeg kan skønne, må svaret være 7 eller 8.

Skriv et svar til: Blindsmagning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.