Matematik

Intervaller

25. oktober 2016 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.
Der er en notation for intervallet [a, \infty[ = \{ x \in \mathbb{R} | a \leq x \} kaldes lukkede.

Hvorfor er det lukket, da symbolet  "[" er betegner, at intervallet er åben, og uendelige ikke er en konstant efter min forståelse. Jeg forstå uendelig, som en værdi, der vokser ukontrolleret.

Vil nogen forklare hvorfor intervallet er lukket.

På forhånd tak

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2016 af jantand

Det er da lukket i den ene ende.


Svar #2
25. oktober 2016 af Rossa

Så burde det havde været halv åbne eller hvad?


Svar #3
25. oktober 2016 af Rossa

Bogen skriver:

[a, \infty[ = \{ x \in \mathbb{R} | a \leq x \} og ]-\infty, a] = \{ x \in \mathbb{R} | x \leq a \} kaldes lukkede.
Det kan jeg ikke se, at det er lukkede


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. oktober 2016 af Therk

En mængde er lukket hvis dens komplimentærmængde er åben. Se på intervallet

(-\infty, a),

eller med din notation,

\left]-\infty,a\right[

og benyt et kugleargument for at vise at det er åbent.


Svar #5
25. oktober 2016 af Rossa

Det er ikke et bevis, men jeg vil bare forstå notationen.

Når man skriver  \infty[ for elementerne i de positive reelle tal, er det åbne eller lukket?

Hvis det var [a,b] så forstår jeg, at intervallet er lukket fra a til b.
Hvis det er [a, b[, så forstår jeg, at intervallet er lukket fra a, og åbne i b.
Nu har jeg problemer med at forstå notationen med uendelig, som  er skrevet i #3.
Da vi har \infty[ , SÅ FORSTÅR JEG, AT INTERVALLET ER ÅBNE, OG DET ER FORKERT IFØLGE BOGEN


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. oktober 2016 af jantand

Når det er sådan er intervallet halvåbent . Da det er åbent i den ene ende. Det står i min bog. Et interval er lukket når det er lukket i begge ender. Find en definition i en anden bog og sammenlign. Venligt ment.

Det er altid  godt med flere kilder hvis  der er uoverensstemmelser.


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. oktober 2016 af Therk

Mængden

[a,\infty[

er lukket, som din bog korrekt skriver.

En anden karakterisering af en lukket mængde er ved grænsepunkter: En mængde, A, er lukket hvis der, for enhver konvergerende følge \{x_n\}_{n\in \mathbb N}  i A gælder at dens grænseværdi også er i A. Da en følge, med grænseværdi uendelig ikke konvergerer (divergerer), kan vi udelade at bekymre os om højre endepunkt i A = [a,\infty[ og kun se på de endelige værdier i A.


Skriv et svar til: Intervaller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.