Matematik

fremskrivningsfaktor, hældningsgraden og hældningskoefficient

25. oktober 2016 af TheNicken99 - Niveau: B-niveau

Hej SP.

Jeg underer mig lidt over hvad forskellen er på disse 3 begreber. Er der evt. faste difinitioner, som adskiller dem, så de i nogle tilfælde er ens og andre ikke? Eller er de altid det samme - altså synonymer? Eller er der tale om noget vidt forskelligt?

1) Fremskrivningsfaktor
2) Hældningsgraden
3) Hældningskoefficient


- Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2016 af AMelev

1) Fremskrivningsfaktor a knytter sig til eksponentiel vækst. a = 1 + r, hvor r er vækstraten (den procentvise tilvækst pr. x-enhed). Når x øges med 1, ganges y-værdien med a.

2) Hældningsgrad er ikke et almindeligt kendt begreb, så set kan du bare skrotte. Hvor er du stødt på det?

3) Hældningskoefficient a (stigningstal) er knyttet til lineær vækst. Når  Når x øges med 1, forøges y-værdien med a.

Begreberne 1) og 3) er således ikke synonymer - de er knyttet til to helt forskellige vækstformer:
Lineær: f(x) = a·x + b hhv.Eksponentiel: f(x) = b·ax.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2016 af Capion1

# 0  ad 2)  Hældningsgraden
Du tænker sikkert på det antal grader, en ret linje eller en tangent danner med x-aksen.
Se # 1 ad 2) .


Svar #3
26. oktober 2016 af TheNicken99

Stødte på hældningsgraden, da jeg selv forsøgte at undersøge begreberne nærmere.

Skriv et svar til: fremskrivningsfaktor, hældningsgraden og hældningskoefficient

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.