Matematik

Plan og linjes parameterfremstilling

26. oktober 2016 af DK9000 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder og arbejder med noget projekt ang. tetraeder. 

Jeg skal til at lave en parameterfremstilling for en plan ABC og en Linje Md som går igennem et punkt D. 

Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg beskrive det ? er med på hvordan en parameterfremstilling for planen laves, dog er jeg usikker på det med punktet og linjen? 

a=(0,0,0) b=(12,0,0) og C=(6,6√6,0)

D=(6,2√3,4√6)

Mvh. Casper


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2016 af peter lind

Der er uendelig mange linjer, der går igennem et punkt, så der mangler noget. Generelt kan linjens parameterfremstilling beskrives ved x = OD+t*v hvor v e en retningsvektor


Svar #2
26. oktober 2016 af DK9000

Ja den er jeg med på. 

og ja du har ret i at der mangler den information at den skal stå vinkel ret på planen. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. oktober 2016 af peter lind

AB×AC vil være en retningsvektor for linjen


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. oktober 2016 af AMelev

Planen: Bestem to af de udspændende vektorer, fx AB og AC og benyt deres krydsprodukt som normalvektor.

Linjen: Oplysninger om M mangler.

Husk lige, at der er forskel på små og store bogstaver i matematik - du roder lidt rundt i benævnelserne. 


Svar #5
26. oktober 2016 af DK9000

Okay. Så jeg udregner krydsproduktet AB og AC. Synes dog ikke det kan passe at det er (0,0,0) for AB ? Synes selv det lyder underligt, men da Koordinaterne er (0,0,0) for A og B=(12,0,0) vil det jo give samme koordinater som vektor A ? 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #6
26. oktober 2016 af peter lind

Du har misforstået hvad der menes med stedkoordinater(punkterkoordinater) og vektorer. Der findes ingen vektor A i opgaven. Der findes derimod et punkt som har en stedvektor, som er koordinater for punktet. Stedvektoren er  OA = (0, 0, 0) I opgaven er A så tilfældigvis det samme som Origo(begyndelsespunktet)

Stedvektoren for B er OB = (12, 0, 0). Vektor AB = OB-OA =  (12, 0, 0). Find tilsvarende AC

Afsæt det evt. i et koordinatsystem


Svar #7
26. oktober 2016 af DK9000

Mange tak Peter Lind :) Det hjalp hehe :D Jeg forsøger


Skriv et svar til: Plan og linjes parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.