Andre fag

Er jeg god nok til HTX?

26. oktober 2016 af Laura4339 - Niveau: A-niveau

Hej :-)

Lige nu går jeg på STX på grundforløbet, men er allerede blevet træt af det. Det er især 2. fremmedsprog, idræt og almen sprogforståelse, jeg føler jeg spilder min tid på.

Jeg har været nogle dage på prøve på HTX, og jeg synes det var rigtig spændende og jeg kunne også rigtig godt lide miljøet.

Mit problem er at jeg ikke ved om jeg er god nok til HTX. I folkeskolen fik jeg nok i gennemsnit 4 i fysik/kemi og biologi. I løbet af 9. klasse fik jeg kæmpet mig op fra 02 til 7 (enkelte gange 10) i matematik.

Jeg vil rigtig gerne have matematik på A-niveau. I mine matematikafleveringer på STX har jeg indtil videre fået 7, 02 og 00.

Tror i jeg kan klare HTX og matematik på A?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2016 af JulieW99

Hvor der er vilje er der vej. Så længe du knokler på skal det nok gå. Jeg vil dog sige at matematik A ikke er nemt, og man går hurtigt frem, så der skal du altså holde tungen lige i munden. Der er forventninger om at du kan de basale ting.

Hvad niveau har du matematik på nu?

Fysik, kemi og biologi er langt fra det samme i gymnasiet som i folkeskolen. Det behøver du ikke være så bekymret for. Som sagt, har du viljen skal det nok gå.

- - -

Vh Julie


Svar #2
26. oktober 2016 af Laura4339

Mange tak for svar Julie :-)

Lige pt har jeg matematik på C


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2016 af JulieW99

Hvis du primært for 00 og 02 på matematik C, så bliver matematik A ærligt talt hårdt. Du er nødt til at have en helt generel forståelse for matematik. Dermed ikke sagt du ikke kan klare dig, men jeg tror virkelig du skal arbejde hårdt for det, og det er måske ikke det værd så.

Nederlag på nederlag er heller ikke fedt.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2016 af metaword

Jeg vil gerne lige komme med et input til matematikken.. og ærligt, det handler om læreren og din vilje. Matematik lærerene på et HTX er utroligt dygtige til deres fag. Plus der findes jo lektiehjælp fra både elever og lærerer.. Man kan sagtens have matematik på et B-niveau også :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2016 af JulieW99

#4, i 1.g havde jeg en enormt dygtig lærer, og en fra min klasse havde virkelig viljen til at lære det. Hun manglende bare den nødvendige forståelse, og var simpelthen nødt til at droppe matematik A. Der er nogle der ikke kan.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2016 af MatHFlærer

#0 Den gang jeg gik i folkeren og skulle videre på gymnasiet, var jeg ikke just den stærkeste i diverse fag (især de humanistiske da jeg er ordblind). Alligevel klarede jeg studentereksamen og kom på universitetet. Som #1 skriver, "hvor der er vilje er der vej", og ja. Det passer 100%. Mht. om du kan klare A niveau HTX, så skulle jeg mene, at niveauet er lidt højere end på STX, hvor jeg underviser. (Underviser selv A niveau). På matematik A kræves der også meget af den studerende, idet niveauet er højere. Mit råd til dig er, at du skal lytte til dig selv. Kan jeg klare det? Kan jeg bruge tid nok på at lære og forstå at løse en mateamtisks opgave? Dine karakter skal ikke afgøre det endnu... Det er tidligt nok, desuden starter de ikke direkte på A, men de starter fra 0->A hvis du altså vælger en linje med matematik A. Hvis det er B til A, så kræves der at du kan B niveau! Så bare rolig, I starter formentlig på C niveau. Andet vil være mystisk. 

#4 matematiklærerene på HTX er formentlig ingeniører eller som mig, cand.scient., så der findes kun gode matematiklærere..... ;-) ;-) dog vil jeg gerne tro, at ikke alle er lige gode til at lære fra sig. Det kan jeg selv huske!


Skriv et svar til: Er jeg god nok til HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.