Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Antibiotika- ting jeg kunne snakke om

26. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Hej

Hvilke ting kunne jeg snakke om indenfor emnet "Antibiotika"? Mine to fag er Kemi A og Biologi B? Hvad kunne man blandt komme ind på i kemi delen samt bio delen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Opbygning, virkning og resistens kunne være muligheder. Det er selvfølgelig mest biologi rettet. 


Svar #2
26. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Kunne du komme med noget indenfo kemi evt. :D Ja, dine bud virker interresante :D #1


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der kunne evt. kigges på syntese af antibiotika som Sheehans syntese af penicillin V, Mercks syntese af thienamycin osv. for en række andre antibiotika. Jeg kender ikke til sværhedsgraden af synteserne, og om der er nok literatur til at forstå det. 

Penicilin V har f.eks. også en ustabil cyklisk amid, der giver den antibiotiske virkning. 

Det kan være, det sætter lidt tanker i gang, men snak med din vejledere. Antibiotika som SRP-emne er rimelig populært, såvidt jeg ved, men ofte med emnerne Biologi/bioteknologi og historie - som nok ikke har været en mulighed for dig. 


Svar #4
27. oktober 2016 af Hanskristiansen (Slettet)

Vil du råde mig til at vælge et kendt emne, eller er det bedre med et ukendt hvor censor ikke har styr på noget? I mit tilfælde pga min studieretning blandt andet kan jeg kun snakke om det antibiotika via Kemi A og Biologi B. Jeg har allerede haft synteserne i bag tanken, men er der noget udover synteser man kunne komme ind på? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg vil råde dig til at tage et emne du har lyst til at skrive om og blive klogere på - der skal selvfølgelig også være mulighed for at skrive noget ordenligt. Det er dog noget du og dine vejledere skal bestemme. 

Umiddelbart har jeg ikke lige mere end, hvad jeg i forvejen har skrevet, men jeg har heller ikke tænkt så meget over det. Prøv at læs omkring antibiotika og evt. synteserne og se om du selv kan få nogle ideer og finde lidt materiale omkring det. 


Skriv et svar til: Antibiotika- ting jeg kunne snakke om

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.