Matematik

Find et punkt på plan

29. oktober 2016 af Krogginton (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har et problem med at finde et punkt i plan

Jeg har normalligningen for en linje.

-31559.594*y+26533.09516*z = 0 

Jeg vil gerne finde et punkt denne linje, hvordan gør jeg det?

Jeg har også parameteret for den


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2016 af Eksperimentalfysikeren

En linie har i tre dimensioner ikke nogen ligning, det har planer. Et punkt ligger i planen, hvis dets koordinater tilfredsstiller ligningen. I dette tilfælde kan du vælge x og enten y eller z vilkårlig og så bruge ligningen til at regne den sidste koordinat ud.

Det, du har skrevet med blåt er ikke et parameter, men ligner en parameterfremstilling for en plan. s er en parameter, der indgår i fremstillingen, og det samme gælder t. Når det kun ligner en parameterfremstilling, er det fordi der er to kommaer i. Der menes sikkert + i stedet. Hvis det er det, der er meningen, kan du finde et hvilket som helst punkt i planen ved at vælge to værdier for s og t og indsætte i parameterfremstillingen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2016 af AMelev

Du kan også vælge tilfældige værdier for y og z, indsætte dem i ligningen og løse den mht. x. Hvis du fx sætter både y = 0 og z = 0, får du x = 0, hvilket netop giver punktet i din "parameterfremstilling".

NB! Man kender jo allerede et punkt, når man har parameterfremstillingen! Jeg forstår ikke helt problemet, medmindre det er helt specielt punkt, du vil finde.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. oktober 2016 af jantand

Sæt den originale opgave ind.


Skriv et svar til: Find et punkt på plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.