Studievalg og videregående studie

Gymnasium vil ikke have mig?

04. november 2016 af rubsy (Slettet)

Hej Studieportalen 

Jeg håber virkelig, at der er nogle der vil give sig tid til at læse dette, selvom jeg ved, at det bliver langt og en smule forvirrende. Denne her oplevelse har virkelig fået mig til at føle som en frasorteret lort, og jeg vil virkelig gerne have hjælp fra en der måske ved noget om ventelisteproces på gymnasier eller bare folk her på Studieportalen, som kunne have noget at sige om dette.

Sagen er den, at jeg i maj blev afvist af mit førsteprioritetsgymnasium. Fair nok, jeg boede for langt væk og blev derefter henvist til et andet. Jeg brød mig dog ikke om det gymnasium, jeg var blevet henvist til(og kan stadig ikke lide det, det ligger for langt væk osv), og begyndte at skrive mig op på ventelister - der er så et gymnasium, som jeg ærgrer mig over ikke at have skrevet som første prioritet, som jeg godt kunne tænke mig at komme ind på. Jeg har så skrevet til dette gymnasium et par gange, for at vide hvordan status er med pladser osv, min far har været oppe på skolen med mit karakterbevis fra folkeskolen osv - og et par uger siden, da jeg henvendte mig igen, fik jeg af vide, at der ingen ledige pladser var, og at det ville være for svært at følge med i deres gymnasies grundforløb, så jeg blev bedt om at henvende mig igen i starten af december, og så ville de satse på, at der var en ledig plads, som jeg kunne få efter jul. Der blev jeg optimistisk på en plads, og tænkte, at jeg godt kunne holde ud på det gymnasium jeg går på nu i to måneder inden det blev 2017.

Men sagen er den, at de par gange jeg har henvendt mig til skolen, har de nævnt, at de ingen ledige pladser havde. Sagen er også den, at jeg kender to piger, der er kommet ind på skolen dette halvår - den ene kom ind for et par uger siden, hun havde søgt de samme studieretninger som mig, som der ikke var plads til, men de foreslog og anbefalede hende så en anden studieretning med plads efter et par dage. Det samme skete med den anden pige, hun blev bedt om at komme på venteliste, der var ikke plads på hendes foretrukne studieretninger, men gymnasiet spurgte hende så om, om hun ikke også ville tage et kig på en anden studieretning, da der var plads på den - Hun har så været til samtale i går og fået pladsen, hvor hun skal starte næste uge. Alt dette skete inden for to dage, mens bemærk at jeg har været på venteliste siden maj, og de har ikke anbefalet eller foresloget en studieretning med ledig plads alle de gange jeg har henvendt mig, men sagt til mig, at de ingen ledige pladser havde. Jeg følte jeg gik glip af noget, nu hvor jeg har været på venteliste i så lang tid, så i dag skrev jeg denne besked til gym:

Hej 

På forhånd vil jeg gerne sige undskyld, fordi jeg altid henvender mig til dig ang. ledige pladser på (gym), og at denne mail ikke skal ses som en klage, bare en undren. Jeg kender nu to personer, som er kommet ind på (gym), dog ikke studieretninger som de valgte i første omgang, men som blev anbefalet til dem, hvorved den anden var til samtale i går efter at havde været på venteliste i to dage. Jeg kan godt se, at når jeg får at vide at der ingen ledige pladser på (gym) er, at det omhandler de ledige pladser på mine foretrukne studieretninger, som er (studieretning 1) og (studieretning 2), men det jeg ikke forstår er, at dem jeg kender har fået anbefalet og foreslået nogle linjer, hvor der er plads, selvom de har været på venteliste i et par dage mens jeg har været på venteliste i ca. et halvt år og ikke er blevet informeret om ledige pladser på andre studieretninger som en anbefaling/anden mulighed. Det er ikke for at kritisere, men jeg føler, jeg går glip af noget, og kunne derved også godt tænke mig at blive skrevet op på studieretninger med en kort udsigt til ventelisten (:

Kærlig hilsen

(mig)

Jeg får så dette svar igen:


Kære (mig)

Det skyldes, at der er særlige omstændigheder, som jeg desværre ikke må oplyse dig om.

Jeg sender så denne mail som svar, som der ikke er blevet svaret på endnu:

Hej 

Er det nogle omstændigheder, jeg kan gøre noget ved? Jeg vil gerne vide hvorfor, jeg ikke kan komme ind nu, og det er svært ikke at føle sig frasorteret, da jeg er en flittig elev med gode karakterer, men jeg kan konkludere ud fra din besked, at jeg først skal henvende mig igen i december. 

Kærlig hilsen

(mig)

Please hjælp mig. Hvad menes der med specifikke omstændigheder? Jeg undrer mig virkelig over, hvorfor jeg ikke er blevet spurgt om andre studieretninger nu hvor jeg har henvendt mig så mange gange på et halvt år, mens de to jeg kendte havde henvendt sig i løbet af en uge, og nu ved jeg, at der er ''specifikke omstændigheder'' og intet svar om jeg kan skrive mig op på nogle andre studieretninger med kort venteliste. Jeg føler mig virkelig frasorteret og ligegyldig. Det hjælper ikke, at hende der har fået plads indenfor to dage selvfølgelig lige skal blære sig med det foran mig, og når jeg nu ikke er glad for det gym, jeg går på nu, og kan se glade mennesker på det gymnasium, jeg har henvendt mig til flere gange. Jeg føler, jeg har krav på en forklaring, for de har jo lige løjet mig direkte op i ansigtet, da de sagde, de ingen pladser havde, og jeg føler mig virkelig forkert og overflødig - Hjælp. Hvad menes der med beskeden? Hvad kan der gøres? Min mor og storebror har tænkt sig at tage på gymnasiet på mandag og få et svar. 

Hilsen fortvivlet 1.g'er, der virkelig græd meget i dag


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2016 af JulieW99

Der kan være omstændigheder, f.eks. hvis de er flyttet langt etc. Som skrevet kan gymnasiet ikke oplyse dig om det, og så er det bare sur røv.

En fra min klasse ville ind i en anden men måtte vente til efter jul på at der blev plads. En anden flyttede til og kom direkte ind i klassen - netop på grund af tilflytning og private omstændigheder. Du kan ikke gøre andet end at vente, og håbe på der er plads efter jul.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. november 2016 af Smut1

#0 Det lyder uretfærdigt, men hvis du har gode karakterer (hvilket du skriver, du har), så vil gymnasiet gerne have dig! Du skal derfor ikke føle dig frasorteret: Når de skriver, at de ikke har mulighed for at give dig en plads, er det nok, fordi de ikke har muligheden.


Svar #3
07. november 2016 af rubsy (Slettet)

#2

#0 Det lyder uretfærdigt, men hvis du har gode karakterer (hvilket du skriver, du har), så vil gymnasiet gerne have dig! Du skal derfor ikke føle dig frasorteret: Når de skriver, at de ikke har mulighed for at give dig en plads, er det nok, fordi de ikke har muligheden.

Men hvad skal jeg tro, når de giver andre muligheden? Jeg ved ingen af de to piger er tilflyttet eller lign.


Svar #4
07. november 2016 af rubsy (Slettet)

#1

Der kan være omstændigheder, f.eks. hvis de er flyttet langt etc. Som skrevet kan gymnasiet ikke oplyse dig om det, og så er det bare sur røv.

En fra min klasse ville ind i en anden men måtte vente til efter jul på at der blev plads. En anden flyttede til og kom direkte ind i klassen - netop på grund af tilflytning og private omstændigheder. Du kan ikke gøre andet end at vente, og håbe på der er plads efter jul.

Kan det også være omstændigheder, der gælder for et gymnasium? F.eks. en specifik omstændighed om at de ikke må optage x antal elever på en studieretning osv, for ellers ville jeg kunne forstå det. Ingen af de her to piger er tilflyttede eller lign., jeg ved at den ene skrev en ansøgning, hvor hun sagde, at hun krævede et mere fagligt gymnasium, men der var ingen ''stor omstændighed'' eller lignende


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. november 2016 af Stats

Jeg står op hver dag klokken 4 - tager hjemmefra klokken 5 - køre med toget klokken 5:48 - er inde på Nørreport Station klokken ca. 7:30 - på skolen klokken 7:55.... HVER DAG... Du bør nok ikke brokke dig over "at der er langt til skolen" - eller sagt på en anden måde "at du skal stå tidligere op, for at få dig en god uddannelse".... Motivationen bør komme fra dit drømmestudie - jo tættere på målstregen, jo bedre bliver det :)

Hvis det blot er distancen der gør, at du fravælger en skole - så er det måske ikke noget for dig?

Jeg kan nu ikke lade være med at spørge: Hvorfor vil du på gymnasiet???

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Gymnasium vil ikke have mig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.