Geografi

Naturgeografi, nedbør

06. november 2016 af PeterHansen221 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle.

Jeg er igang med en skriftlig opgave i naturgeografi, som omhandler nedbør. Jeg skal diskutere mine resultater fra forskellige lokalitioner, resultaterne omhandler hvor høj temperatur, relativ fugtighed, hvor mange gram vanddamp pr. m3 luften maksimalt kan indeholde ved den målte temperatur, ved hvilken temperatur vil luften nå duk punktet. Jeg fandt så ud af resultaterne fra 3 forskellige lokalitioner med Kestral 4000 (måle apperat).

1. område: Parkeringsplads 13 grader og 68% luftfugtighed.

2. område: Et lidt grønt areal 12 grader og 71% luftfugtighed

3. område: En fodbold bane med meget grønne arealer 10,8 grader og 81% luftfugtighed

Hvordan kan jeg forklare dette med naturgeografiske begreber? Altså hvorfor er der lavere temperatur og hvorfor er der højere luftfugtighed i et grønt areal?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2016 af jantand

DUGPUNKT

1. Jeg regner med at parkeringspladsen er sort og derfor optager solens stråler og derfor biver varm. Der er ikke noget der afgiver vanddamp når pladsen er tør.

2. Optager ikke så meget varme som 1., De fordamper vand fra det grønne. fordampning sænker temperaturen .

3. Jo mere grønt , des mere fordampning og des mere sænkes temperaturen.


Skriv et svar til: Naturgeografi, nedbør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.