Matematik

Vejen Til Matematik - Vinkler i tagkonstruktion (112)

10. november 2016 af rasmus783d - Niveau: C-niveau
Hej SP!
Er lidt forvirret ift. denne opgave (112), så jeg tænkte om nogen herinde kunne hjælpe.
Har været lidt fraværende de sidste dage i skole, så har ikke fået fat i det basale.
Ved ikke om jeg skal bruge sinus og cosinus eller hvad jeg skal.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2016 af Maya12

tegningen vender på hovedet.. prøv igen 


Svar #2
10. november 2016 af rasmus783d

Måske bedre her..
Vedhæftet fil:image.jpg

Svar #3
10. november 2016 af rasmus783d

#1

tegningen vender på hovedet.. prøv igen 

Kan du hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. november 2016 af Maya12

Du kender to af vinklerne i den nederste trekant, og kan dermed finde den sidste trekant ved at trække de to bekendte størrelser fra vinkelsummen for en trekant (180).

Altså:

180-90-43=z


Svar #5
10. november 2016 af rasmus783d

Det var også det jeg var kommet frem til, men hvordan skal jeg bruge den metode, til de andre to vinkler (x og y). Der kender jeg jo ingen vinkler..


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. november 2016 af Maya12

Der trækker du så vinkel z og 90 fra, og der har du x.. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. november 2016 af Maya12

På den modsatte side af x er der endu en vinkel spids, det der er smart ved den er at den har samme vinkel som x.

Så..

x=180-90-z

y=180-x-x


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. november 2016 af AMelev

#0 Du kan ikke bruge hverken sin-, cos- eller tanformler, da de alle involverer to sider og en vinkel, og du har ingen sider opgivet (der må kun være én ubekendt)

Den skrå linje (taget) skærer de to vandrette. Vinklen x og vinklen på 43º er dermed ensliggende vinkler ved parallelle linjer (de vandrette), og om sådanne gælder, at de er lige store, så x = 43º.

Det ser ud som om tagkonstruktionen er symmetrisk om den lodrette akse gennem tagspidsen. Det er ikke oplyst, men hvis det ikke er tilfældet, kan y ikke bestemmes, så det forudsættes nu.
Så er den store trekant ligebenet og de to vinkler ved grundlinjen er begge 43º. Derudfra kan y bestemmes vha. vinkelsummen for en trekant.


Skriv et svar til: Vejen Til Matematik - Vinkler i tagkonstruktion (112)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.