Biologi

Designerbørn

14. november 2016 af SanneErikson (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg skal skrive SRP i biologi (B) og engelsk (A), og har valgt emnet designerbørn. 
Jeg synes det er rigtig svært at finde noget om fremgangsmåden til designerbørn, og undrer mig over, om der er et andet term man bruger i biologi-sammenhænge. (fosterdiaknotik f.eks.). 
Og om i ved nogle bøger / kilder der har informationer om emnet. 
På forhånd tak :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2016 af JulieW99

Designerbørn knytter sig til genteknologi. Det kan man f.eks. bruge i forbindelse med fosterdiagnostitik.

Skræmmende at du ikke har undersøgt nærmere, inden du har valgt SRP-emne.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2016 af DrNielsen

Hvad er det helt specifikt du vil diskutere? Hvad er din problemformulering? Er det de etiske aspekter, er det selve gen-modificeringsteknologien? Det er svært at lave en perspektivering, så længe det er uvidst hvad dit emne er :-)


Svar #4
14. november 2016 af SanneErikson (Slettet)

Julie, jeg vil bestemt mene at jeg har sat mig ind i emnet. Jeg har en hel bunke bøger liggende, som netop omhandler området. Jeg er godt klar hvordan det ret biologisk foregår, bare ikke det biologiske ord for det. 

DrNielsen : Jeg har ikke fået en problemformulering endnu, da det er noget ens lærer laver for en. Men jeg regner med at skulle komme ind på selve fremgangsmåden (altså at æget bliver udtaget osv) og bagefter det etiske element. 

Det jeg mangler specifikt materiale til er, selve fremgangsmåden hvorpå et foster bliver til, når man snakker om designerbørn. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Der kan vel være tale om designerbørn på flere forskellige niveauer. På nuværende tidspunkt kan man jo f.eks. fravælge et barn på baggrund af et alvorligt handicap under graviditeten. Nakkefoldsscanning og doubletest har også, så vidt jeg husker, skabt stor (etisk) debat, særligt på grund af abortgrænsen på 12 uger. I lande som USA er fostere også blevet valgt fra grundet deres køn.

Man gør særligt brug af PGD, når man frasorterer embryoner. Man kan også vælge en profil til en sæddonor. 

Men det du spørger til er måske nærmere den genetiske modifikation fremfor den genetiske screening? 

Skal man ikke selv komme med forslag til sin egen problemformulering? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. november 2016 af DrNielsen

Ok - jamen det er jo et skridt nærmere :-) jeg skal lige til min computer, så skal jeg se om jeg kan fremskaffe noget materiale. Jeg tror jeg har noget oplagt i tankerne :-)

Svar #7
15. november 2016 af SanneErikson (Slettet)

Jeg skal skrive om at man kan designe sine børn for at rede sine andre børn, og ikke så meget det med at gøre børnene klogere eller hurtigere. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. november 2016 af DrNielsen

Aha. Det jeg har til rådighed er ikke helt det du skal bruge. Du kan prøve at kigge lidt i følgende bog efter de egentlige principper;

http://www.khuisf.ac.ir/prof/images/Uploaded_files/ebooksclub.org__Principles_of_Gene_Manipulation_and_Genomics_Seventh_Edition[4993062].PDF

Ellers må du lidt rundt på nettet og søge. Når du kommer nærmere hvad præcis du vil, kan du bruge databaser som eks. pubmed til at finde den nyeste litteratur :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. maj 2017 af sara120698 (Slettet)

Hej alle,

Jeg ved det er år siden jeg skriver, men så lige jeres beskeder.
Jeg skal skrive om designerbørn og ahr brug for noget inspiration -  Det kunne være så lækkert hvis I ville hjælpe mig eller sende jeres opgave for noget inspiration.
Hvis det er muligt, ville I så ikke kontakte mig på denne mail: [email protected]
Håber I ser min besked :)


Skriv et svar til: Designerbørn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.