Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Gæring og ethanol

15. november 2016 af louisesk9

Jeg er igang med at skrive min NVG rapport. Og i min teori del, har jeg fået et spørgsmål jeg skal besvare. Jeg er søgt på nettet nu i en time, desværre uden noget resultat, så derfor spørger jeg nu her inde. 

Du skal forklare hvad gærcellerne får ud af at omdanne glukosen til ethanol, og om de får mest ud af det anaerobt eller aerobt. 

Nogen der kan hjælpe? :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#0

Gerne. Men først: Hvad betyder det, at noget er anaerobt eller aerobt? (Jeg ved det godt, men sæt ord på det, så kan det være, du får din "aha"-oplevelse.) :-)


Svar #2
15. november 2016 af louisesk9

#1

#0

Gerne. Men først: Hvad betyder det, at noget er anaerobt eller aerobt? (Jeg ved det godt, men sæt ord på det, så kan det være, du får din "aha"-oplevelse.) :-)

Anaerobt er en respirations proces, hvor der uden ilt dannes alkohol og CO2 og 2ATP. 

Aerobt er en respirationsproces hvor der forekommer ilt, men ikke dannes alkohol, og via denne process får man så 30ATP. 

Er det ikke rigtigt? :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#2

Jo, det er korrekt. Allerede dér kan du svare på spørgsmålet, "om de får mest ud af det anaerobt eller aerobt". Det var den første "aha"-oplevelse.
Angående første del af spørgsmålet: Hvordan ser processen ud, når gærcellerne omdanner glukosen til ethanol ? (Igen går jeg efter, du får en "aha"-oplevelse.) :-)


Svar #4
15. november 2016 af louisesk9

#3

#2

Jo, det er korrekt. Allerede dér kan du svare på spørgsmålet, "om de får mest ud af det anaerobt eller aerobt". Det var den første "aha"-oplevelse.
Angående første del af spørgsmålet: Hvordan ser processen ud, når gærcellerne omdanner glukosen til ethanol ? (Igen går jeg efter, du får en "aha"-oplevelse.) :-)

Ej hvor sjovt, det kan jeg godt se nu! 

Jeg forstår ikke helt det med hvordan det ser ud, skal jeg kigge på reaktionskemaet eller? :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#4

Det er altid en god idé at kigge på reaktionsskemaet. Prøv at skrive reaktionsskemaet op herinde, og sæt ord på dine tanker / overvejelser. Så er jeg næsten sikker på, din næste "aha"-oplevelse vil komme. :-)


Svar #6
15. november 2016 af louisesk9

Okay her er reaktionsskemaet for den anaerob respiration: C6H12O6 --> 2C2H5OH + 2CO2

Vi har glykosen som vi tilføjer nogle gærceller til. Gærcellerne danner så en reaktion, hvor vi så ender med at får noget carbonoxid på gas form og noget alkohol/ethanol opløst i vand. :-)


Brugbart svar (2)

Svar #7
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#6

Rigtig fint. Nu sammenfatter vi lidt, og jeg tilføjer lidt bemærkninger:

For at kunne lave alkohol skal gæringen altså foregå uden ilt (anaerobt). Ved gæring uden ilt, vil der blive dannet både alkohol og kuldioxid, dvs.

C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2

Får gærcellerne ilt, danner de vand og kuldioxid i stedet for alkohol og kuldioxid, dvs.

C6H12O6 +6 O2 → 6 H2O + 6 CO2

Kuldioxid bliver til en gas ved stuetemperatur, og den fordamper i gæringsprocessen.

Når en gærcelle forbrænder sukker, får den mest energi ud af det, hvis der er ilt tilstede. Gærcellen omdanner nu sukkeret helt til kuldioxid og vand.

Nu er vi allerede tilbage til, "de får mest ud af det anaerobt eller aerobt". Det graver vi lidt mere i nu.

Forestil dig to beholdere. Den ene er lukket, og den anden er åben. Vi har allerede været inde på den kemiske reaktion (reaktionsskemaerne her i dette svar), men hvad betyder det for gærcellerne, når beholderen er åben? Og hvad betyder det for gærcellerne, når den er lukket? (Dette må du gerne lige sætte ord på, så jeg ved, om du har forstået det.) :-)

Giv lige besked, når du har "fordøjet" denne mængde information. Så kan vi evt. fortsætte.


Svar #8
15. november 2016 af louisesk9

#7

#6

Rigtig fint. Nu sammenfatter vi lidt, og jeg tilføjer lidt bemærkninger:

For at kunne lave alkohol skal gæringen altså foregå uden ilt (anaerobt). Ved gæring uden ilt, vil der blive dannet både alkohol og kuldioxid, dvs.

C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2

Får gærcellerne ilt, danner de vand og kuldioxid i stedet for alkohol og kuldioxid, dvs.

C6H12O6 +6 O2 → 6 H2O + 6 CO2

Kuldioxid bliver til en gas ved stuetemperatur, og den fordamper i gæringsprocessen.

Når en gærcelle forbrænder sukker, får den mest energi ud af det, hvis der er ilt tilstede. Gærcellen omdanner nu sukkeret helt til kuldioxid og vand.

Nu er vi allerede tilbage til, "de får mest ud af det anaerobt eller aerobt". Det graver vi lidt mere i nu.

Forestil dig to beholdere. Den ene er lukket, og den anden er åben. Vi har allerede været inde på den kemiske reaktion (reaktionsskemaerne her i dette svar), men hvad betyder det for gærcellerne, når beholderen er åben? Og hvad betyder det for gærcellerne, når den er lukket? (Dette må du gerne lige sætte ord på, så jeg ved, om du har forstået det.) :-)

Giv lige besked, når du har "fordøjet" denne mængde information. Så kan vi evt. fortsætte.

Så hvis beholderen er åben, så vil gærcellerne kunne lave en aerob proces. Så vil gærcellerne kunne danne mere energi, fordi de netop får ilt. "De er glade"

Hvis det er den lukkede beholder, så vil gærcellerne ikke kunne få noget ilt, og det har så den konsekvens, at de kun vil få produceret en lille meget mængde energi og derud over vil der i stedet for CO2 komme ethanol. "De er knap så vild med det" :-) 


Brugbart svar (2)

Svar #9
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#8

Netop. I den åbne beholder vil der foregå en aerob proces, men der vil kun blive dannet vand og kuldioxid. I den lukkede beholder derimod vil der blive dannet alkohol og kuldioxid. 
Nu er du vist klar til at svare på spørgsmålet i #0 (det har du faktisk selv gjort undervejs i denne "samtale").
Så kommer den skriftlige del, hvor du skal besvare spørgsmålet.
Del spørgsmålet op, dvs. svar på, "hvad gærcellerne får ud af at omdanne glukosen til ethanol". Besvar dernæst "om de får mest ud af det anaerobt eller aerobt". Det kan du evt. gøre i stikordsform, og så skrive en lang, sammenhængende tekst. 

Du skal være velkommen til at dele dit svar her i forummet, og så kan jeg give dig feedback.


Svar #10
15. november 2016 af louisesk9

Nu har jeg prøvet at skrive teoridelen ned. Jeg ved dog ikke om det ville have været nemmest, at skrive spørgsmålene ind og derefter komme med svaret? Håber du kan forstå det :-) 

Vedhæftet fil:Gæring .docx

Brugbart svar (0)

Svar #11
16. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#10

Et fint forsøg på et teoriafsnit. Der er der nogle formuleringer, der kunne være mere præcise. Jeg vedhæfter mit forslag til et teoriafsnit (det er hurtigt "kastet sammen" og er en blanding af din egen tekst, og det, vi har diskuteret her i tråden, men det burde være en god vejledning til, hvordan dit teoriafsnit kunne se ud). Kopiér - for din egen skyld - ikke teoriafsnittet.
For det første fordi du så ikke lærer noget. For det andet fordi Urkund (antisnyde-programmet som gymnasierne anvender) hurtigt vil opsnappe det. Ikke at jeg tror, du kunne finde på det, men nu har jeg i hvert fald gjort opmærksom på det. :-)

Held og lykke med din NVG-rapport og resten af forløbet. Hvis du har flere spørgsmål, skal du være velkommen til at oprette et nyt spørgsmål / en ny tråd.


Svar #12
16. november 2016 af louisesk9

Okay tusind tak for din kæmpe store hjælp! Du har virkelig fået mig til at forstå det bedre, tusind tak :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#12

Velbekomme. Husk at angive de svar, du synes hjalp, som brugbare i fremtiden (hvis du ikke allerede har gjort det). Det gør ikke nogen praktisk forskel, men det opmuntrer i hvert fald lektiehjælperne. :-)


Skriv et svar til: Gæring og ethanol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.