Studievejledning

Stx om igen?

17. november 2016 af aresiio (Slettet)
Hej
Jeg er blevet student med et snit jeg slet ikke kan bruge til noget.. Og jeg Ville ikke kunne komme på uni.

Kan I komme med nogle alternative til hvad jeg muligvis kan gøre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2016 af JulieW99

Du er nødt til at læse dine fag op på et højere niveau og så søge kvote 2. Dit eksamensbevis er lukket og du kan ikke tage gymnasiet om.

Hvad er dit snit på, siden du mener det er ubrugeligt? Hvad vil du gerne læse?

Husk! Det er ikke alle der skal på universitetet og være akademikere. Måske er du meget bedre ude i erhvervslivet, så kig også den vej.

- - -

Vh Julie


Svar #2
17. november 2016 af aresiio (Slettet)

Hvad Ville forskellen være at søge kvote 2?

Mit snit ligger virkelig dårligt, på 3 :\

Hvad mener du med erhvervslivet, hvilke uddannelser?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2016 af Smut1

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at enten er man boglig interesseret og videbegærlig, eller også skal man ikke på universitet. Hvis du gerne vil læse videre, må du nøjes med de steder, hvor der er ledige pladser: Der er dog rigtig mange gode uddannelser med alle optaget.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. november 2016 af Smut1

#2

Har du kigget på det her link?

https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser


Svar #5
17. november 2016 af aresiio (Slettet)

Jamen jeg har virkelig fortrudt at jeg har præsteret så ringe, men kan man slet ikke komme ind med så lavt et gennemsnit?

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. november 2016 af Smut1

Komme ind på hvad? En erhvervsuddannelse kræver karakteren 02 i gennemsnit i dansk og matematik. En del universitetsuddannelser er stadigvæk åbne (især hvis du er naturvidenskab interesseret), men der er mange, som har indført karakterkrav.


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. november 2016 af Smut1

Det ville være godt, hvis du kontaktede din vejleder. Hun kan hjælpe dig!

https://www.minvejleder.dk/


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. november 2016 af Smut1

#6  02 i gennemsnit i dansk og matematik er fra folkeskolen af.


Svar #9
17. november 2016 af aresiio (Slettet)

Hvad mener du med "åbne"? Kan man så bare komme ind uddannelserne? Hvor kan man se hvilke der er åbne?


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. november 2016 af Smut1

Ja, altså der er det, som hedder generelle adgangskrav, og så er der de specifikke adgangskrav (prøv at google det, hvis du ikke ved, hvad det er). Desuden er der nogle universitetsuddannelser, som kræver, at man har et bestemt snit (det vil som regel være 4 eller 6). Københavns Universitet kræver, at må har 6 i gennemsnit fra 2018, hvilket ikke vil få nogen betydning for dig, hvis du søger ind næste år.

Inde på "UddannelsesGuiden" kan du finde krævene til de forskellige uddannelser. "AO" står for alle optaget og betyder, at der er gode chancer for, at du ville komme ind med dit snit.


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. november 2016 af JulieW99

#2, kvote 2 kigger ikke på dit gennemsnit, men derimod karakterer for de relevante fag, erhvervserfaring mm.

Jeg synes du skal søge med erhvervsuddannelser. Har du sovet totalt i timen siden du intet ved om vores uddannelsessytem???? Det er da skræmmende, med så meget information man faktisk får i gymnasiet! Snak med en studievejleder, evt. en fra www.ug.dk.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. november 2016 af JulieW99

Selv de studier hvor der er ledige pladser kan du ikke komme ind på længere. Der er lukket for optagelse. Du har været for langsom og doven.

- - -

Vh Julie


Svar #13
18. november 2016 af aresiio (Slettet)

Jeg er igang med supplering, så det ikke fordi jeg har været for langsom eller doven...

Det eneste jeg ikke ved, er optagelseskravene i forhold til gennemsnit. Har alle videregående uddannelser et gennemsnitskrav? 


Brugbart svar (0)

Svar #14
19. november 2016 af JulieW99

Ja langt de fleste. Det handy undgå hvis du søger kvote 2, så der ser man som sagt på karakter i adgangsgivende fag + andre ting. Igen, hvad vil du læse? Så kan vi måske hjælpe med at finde en uddannelse. Er du ikke boglig så drop universitetet.
- - -

Vh Julie


Svar #15
19. november 2016 af aresiio (Slettet)

Tænkte på erhvervsøkonomi..har alle fag, men det er bare gennemsnittet:(

Svar #16
19. november 2016 af aresiio (Slettet)

Ellers er jeg interesseret i alt hvad der har med økonomi at gøre.

Brugbart svar (0)

Svar #17
27. november 2016 af Marcguld (Slettet)

Økonomi tror jeg godt du kan glemme alt om, desværre. Kvote 2, måske, men så skal du skaffe dig noget relevant erhvervserfaring først. Eller tag en erhvervsuddannelse (hvis man kan det efter endt gym, det er jeg faktisk ikke 100% sikker på).

Hvis du kun kan få 3 i snit i gym, så tror jeg virkelig du skal overveje, om du overhovedet er egnet til at læse så boglige fag på uni.


Svar #18
26. december 2016 af aresiio (Slettet)

Det er ervhvervsøkonomi jeg tænker på, ikke 'økonomi'..der er forskel.

Tænker bare på om det kan lade sig gøre, igennem en kvote 1..


Brugbart svar (0)

Svar #19
26. december 2016 af Marcguld (Slettet)

Nok desværre ikke. Du skal ikke regne med det. Det danske system er utilgiveligt.

Svar #20
26. december 2016 af aresiio (Slettet)

hmmm..jamen hvad i alverden kan man så gøre?

Kan man overhovedet ikke tage en videregående uddannelse, en hvilket som helst én??


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.