Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

NV-eksamen energi

21. november 2016 af natalie1234

hej jeg skal lave en powerpoint, til min eksamen, og den skal indeholde både noget om biologi og fysik, jeg har skrevet om fotosyntese og respiration, men så mangler jeg noget i fysik som skal have en sammenhæng til biologi-delen. man kan vælge imellem de her forsøg pendul, nyttevirkning, specifik varmekapacitet, smeltevame for is. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2016 af soer381k

jeg ville vælge nyttevirkning


Svar #2
21. november 2016 af natalie1234

men hvad er sammenhængen? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#2

Det står med garanti i din fysikbog, hvad sammenhængen er. For god ordens skyld:

Bemærk, det givne eksempel forudsætter en elkedel, men principperne bag kan overføres til andre situationer.

I løbet af et tidsrum Δt kræver et elektrisk appart med effekten P tilførsel af den elektriske energi ΔEelektricitet for at køre / virke. Denne energi er den samlede energi, der bliver tilført apparatet. Altså

ΔEtilført = ΔEelektricitet = P · Δt.

Noget af energien benyttes til at opvarme vandet, mens resten vil gå tabt. Den energi, der er gået til opvarmningen af vandet, kaldes for den nyttige energi. Hvis massen af vandet er mvand, og temperaturændringen er ΔTvand, kan den nyttige energi findes ud fra følgende

ΔEnytte = mvand · ΔTvand · cvand,

hvor cvand = 4180 (J / (kg · ºC)) og kaldes for vandets varmefylde.

Man definerer nyttevirkningen - η (som er enhedsløs) - som forholdet mellem den nyttige energi og den tilførte energi, dvs.

η = (ΔEnytte ) / (ΔEtilført)


Skriv et svar til: NV-eksamen energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.