Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Kryptologi - Engima og RSA.

21. november 2016 af jaxomanden (Slettet)

Hejsa.

Jeg skal snart til 2 vejledningsrunde og jeg har et problem.

Jeg vil gerne skrive om Enigma og RSA, men min vejleder sagde at jeg skulle vælge en af dem, da man ikke kan knytte dem til hinanden. 

Ved i hvorfor man ikke kan knytte Engima og RSA til hinanden?

Tak. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Uden at vide meget om det, så vil jeg tro, at de to ikke minder om hinanden i forhold til krypteringen - der er nogle års forskel på de to. Enigma har jo også haft en meget stor rolle i en af de vigtigste konflikter/krige i verdenshistorien. 

Hvis du har fagene matematik og historie, vil jeg tro, at der ikke er nok kød på RSA. 


Svar #2
21. november 2016 af jaxomanden (Slettet)

jeg har fagene matematik og historie.

Hvis jeg vælger enigma, hvordan skal jeg så inddrage det matematiske? Et det kryptering - Dekryptering og noget med talteori?

Måske dumt spørgsmål, men hvorfor er der ikke nok kød på RSA?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg vil trok du vil skulle skrive om kryptering/dekryptering, men jeg ved det ikke. Det handler jo om, hvad du og dine vejledere finder ud af. 

Jeg ved ikke, om der vil være nok at skrive om i forhold til RSA i et historisk perspektiv, men det er jo op til dig at undersøge det. Jeg kender ikke særligt meget til kryptering eller RSA. 


Svar #4
21. november 2016 af jaxomanden (Slettet)

Jeg tror heller ikke der er meget om RSA i et historisk perpektivt, men ved at der er meget i det matematiske. 

Tak for din tid, det har hjulpet. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja matematisk er det uden tvivl, men begge fag skal jo gerne spille en vigtig rolle.


Svar #6
21. november 2016 af jaxomanden (Slettet)

ja, det har du selvfølgelig ret i.


Skriv et svar til: Kryptologi - Engima og RSA.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.