Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Euklids indflydelse på græsk arkitektur

21. november 2016 af Devilzraven

Hej. Jeg skal snart til at skrive SRP, og har valgt emnet Græsk Matematik (His/Mat) med fokus på den store matematiske kunstner Euklid. Jeg vil fremføre det gyldne snit og i bund og grund snakke om hellenistisk tid. Men jeg mangler noget om den komparative analyse jeg skal lave. Jeg vil gerne undersøge Euklids indflydelse på den græske arkitektur (enten i samtiden, men også gerne i nutiden) Håber nogen har nogle gode tips til noget kildemateriale.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2020 af Mienk

Hej. Jeg er skal til at skrive SRP, om matematik i den antikke græske arkitektur. Derfor ville jeg lige høre, om hvilket materiale du har brugt i din undersøgelse af Euklids indflydelse på den græske arkitektur, og evt. hvad du har fundet frem til. På forhånd tak:-)


Svar #2
02. marts 2020 af Devilzraven

Hej. Det er et par år siden nu, men jeg brugte især:
Euklids elementer, af Thyra Eibe
Proclus a commentary on the first book of the Euclid's elements (som er til min problemstilling om det analyserende). 
Derudover mange andre..
Jeg kan sende dig en litteraturliste eller andet hvis du har brug for det. 
 


Svar #3
02. marts 2020 af Devilzraven

Jeg skrev bl.a. om det gyldne snit, nogle forskellige beviser Euklid har lavet, Alexandria biblioteket og Alexander den store


Skriv et svar til: Euklids indflydelse på græsk arkitektur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.