Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Inflation??? HELP!!

24. november 2016 af Jesusb (Slettet)

Hey guys sidder og skriver SRO og er lidt i tvivl omkring noget med inflation som jeg håber nogle venligesjæle kan være med til at hjælpe med.

Jeg skal analyser inflationen i UK og er kommet frem til dette;

"Man kan her se at inflationen faldt fra 3,6% i år 2008 til 2.18% i år 2009, og det vil altså sige at punden er blevet mere værd i år 2009 i forhold til år 2008 og at varerne derfor faldt i pris. Dette vendte dog om i år 2010 og inflationen nåede sit maksimum i år 2011 hvor den lå på 4,46%. Pengene blev mindre værd og virksomhederne måtte nu igen øge prisen på varerne. Inflationen faldt derimod igen fra år 2012 og frem og den ligger i år 2016 på 0,43% hvilket er meget lavt og punden har derfor meget værd og priserne på forskellige varer og tjenesteydelser er dermed faldet.  "

Er dette rigtig eller er jeg helt ude og skid? ??

På forhånd tak XD


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2016 af iksånemtendda (Slettet)

Jeg tror de procenter der bliver snakket om her er raten for inflationen. Dvs. hvis raten falder betyder det at penge stadig er blevet mindre værd fra 2008 til 2009, men værdien fx er faldet mere i 2008 end den gjorde i 2009. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2016 af loui890 (Slettet)

Jeg har også selv lige siddet med SRO, så du er ikke alene.

Du er ikke helt gal på den, men din forklaring er meget rodet, derudover også din opstilling af det. Inflation er en løbende generel stigning i priserne på varer og andre tjenesteydelser, hvilket er det eneste man så skal analysere. Du både redegøre for inflation og deflation - er det meningen? 

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart sætte alle mine årstal og procenttal/inflationstal ind i et diagram, for at sætte min læser bedre ind i det, så det ikke ser så uoverskueligt ud. Der er mange tal at huske på, hvis man skal sammenligne de løbende år, uden fx. et diagram hvor man hurtigt kan orienterer sig og derefter analysere/beskrive.

Held og lykke 


Svar #3
24. november 2016 af Jesusb (Slettet)

Tusind tak for begge svar! Jeg havde lige glemt at sige at jeg skriver ud fra et diagram som jeg har til at ligge i mine bilag så mene lærer også kan følge med. Jeg skal sådanset bare redegøre for storbritanniens samfundsøkonomi. 

Loui890 - Har jeg så forstået det rigtig ved at der så er tale om deflation fra år 2008-2009, ja og så fra 2012-2016? For der falder procenterne jo og punden bliver jo derfor mere værd, hvilket gør at priserne falder fordi man ikke skal betale nær så meget for, at virksomhederne få den samme fortjeneste som før? 

Jeg har vedhæftet mine data nedenunder hvis det er til mere hjælp, hehe :))


Skriv et svar til: Inflation??? HELP!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.