Kemi

Hjælp til vedhæftet fil om oxidation

27. november 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har vedhæftet to billeder fra kemibogen Aurum, som jeg har svært ved at forstå. Hvis der er en eller nogle der har lyst til at hjælpe mig med at forstå det vil jeg blive rigtig glad.

Jeg håber det kan forklares lidt simpelt da jeg allerede har meget svært ved at forstå det.

1000 1000 tak på forhånd.


Svar #1
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Her er det andet billede


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. november 2016 af mathon

primær alkohol:
                                   R-CH_2OH                      hvor radikalet oT sættes til 0.
Du har så:
                                    \overset{-1}{C}H_2OH                              regn selv efter

sekundærær alkohol:
                                   R-CHOH-R\, '            hvor radikalernes OT sættes til 0.
Du har så:
                                    \overset{0}{C}HOH                               regn selv efter


Svar #3
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for dit svar. Jeg forstår desværre ikke noget som helst endnu...

 Den primære alkohol opfatter vi som CH2?OH , Er det her en regel for primære alkoholer?   

Når der står :  OTc?  + 3 • OTH?  +  OT?0 ?  = 0      . Betyder det så at OT for Hydrogen er 3


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at kigge her: https://da.wikipedia.org/wiki/Alkohol_(stofklasse)

Når der står :  OTC + 3 · OTH + OTO = 0     . Betyder det så at OT for hydrogen er 3? 

For CH2OH er ladningen 0, hvorfor oxidationstallene samlet skal give 0. Du ved, at hydrogen normalt har OT +1, mens oxygen normalt har OT -2. Du kan altså blot bruge den formel til at regne OT for carbon ud - du ganger OTH med 3, fordi der netop er 3 hydrogenatomer:

OTC + 3 · OTH + OTO = 0 ⇔ OTC + 3 · 1 + (-2) = 0 ⇔ OTC = -3 + 2 = -1  


Svar #5
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for din forklaring.

Jeg prøver virkelig at forstå det her, men jeg kan ikke udefra det her se at vi har 3 hyrdrogenatomer...OTC + 3 · OTH + OTO = 0.    

Hvordan kan du se det   OTH er det fordi der står 3• OTH.

OTC + 3 · OTH + OTO = 0 ⇔ OTC + 3 · 1 + (-2) = 0 ⇔ OTC = -3 + 2 = -1  

Det sidste er jeg ikke helt med på 3•1 +  -(2) = 0. Er det ikke = 1


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er netop fordi, der står de 3 foran. Du kan også se det på: CH2OH.

x + 3 · 1 - 2 = 0 

Du skal isolere x. 


Svar #7
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Ok Tak fordi du lige vil vise mig det.

Undskyld det med hvordan man isolerer x , det har jeg fuldstændig glemt. Kender du til nogle links hvor jeg lige hurtigt kan læse om det.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror, https://www.matematikfessor.dk/lessons/ligninger-104 vil kunne hjælpe dig. 


Svar #9
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du må sige til, hvis der er noget, du ikke forstår. 


Svar #11
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

Pinligt..Kan efter at have læst hele siden ikke forstå hvordan jeg løser den her ligning. Jeg kan godt forstå de ligninger der er på den side du skrev ned, dog har jeg lidt svært ved ligningen:

0,5• x =3 også. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. november 2016 af mathon

                       0,5• x = 3

                       x = 6


Svar #13
27. november 2016 af HFNU (Slettet)

tak mathon vil du skrive hvordan du er kommet frem til at x = 6, selvom det nok er ret simpelt:)


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Når vi vil fjerne noget, der ganges, dividerer vi (husk det gøres på begge sider):

0,5 · x = 3 ⇔ 0,5/0,5 · x = 3/0,5 ⇔ x = 6


Svar #15
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Tak 

Dte kan jeg godt se nu, men jeg er ikke sikker på hvad jeg skal gøre i forhold til den ligning som står i reglen om primære alkoholer:

X + 3 •1 -2 = 0


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. november 2016 af mathon

           x+(3\cdot 1)-2=0

           x+3-2=0?

           x+1=0

           x=-1


Svar #17
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Ok ja jeg er helt med tak


Svar #18
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Har du evt lyst til at hjælpe mig med det andet om oxidation også.

Jeg forstår overhovedet ikke hvad der menes med ;

Ved forsigtig oxidation af propan 2ol fremkommer stoffet propan 2 on.  Før det står der at ; Organiske stoffer, der indeholder en endestillet carbonylgruppe, kaldes for aldehyder, altså der har fraspaltet hydrogen, men hvad sker der i reaktionen.


Brugbart svar (0)

Svar #19
30. november 2016 af mathon

          \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, CH_3\mathbf{\color{Red} CHOH}CH_3\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\;+\; 8\, H^+ \rightarrow \; 3\, CH_3\mathbf{\color{Red} CO}CH_3\; +\; 2\, Cr^{3+}\; +\; 7\, H_2O

forsigtig
                 da  CH_3\mathbf{\color{Red} CHOH}CH_3 ellers oxideres til \mathbf{\color{Blue} CO_2} og \mathbf{\color{Blue} H_2O}.


Svar #20
08. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar mathon. Men dit svar 19 er jeg slet ikke med på hvad det er der sker.  Jeg ved godt at det er en sekundær alkohol som oxideres til en keton....men jeg forstår ikke hvad der sker i reaktionen

Jeg ved at den første stof du skriver er propan-2-ol som reagerer med dichromat og hydrogen og der opstår propan-2-on vand og ...

Jeg har også kigget på denne tråd som du tidligere har besvaret...men jeg er stadig helt forvirret: https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1180710.

Du skriver til sidst at propan-2-ol ellers oxideres til CO2? og H2?O    hvad mener du med det.

Håber  du kan uddybe det lidt måske så det evt bliver lidt lettere at forstå. Mange 1000 tak


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.