Studievejledning

Kemi A eller B?

27. november 2016 af Jensen193

Hej Studieportalen

Er der nogle, som ved, hvor stor forskellen er mellem henholdsvis Fysik og Kemi A- og B-niveau? Da jeg overvejer at vælge linjen Mat A, Fys A, Kemi A. 

Fortsat god aften. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nu havde jeg bioteknologi A, der indeholder kemi B. Jeg valgte kemi op på A-niveau, og jeg vil sige, der var en stor forskel, men det var intet problem (for mig) at klare. Jeg vil tro, at hvis man har ren kemi, at man har nogle bedre forudsætninger for at forstå kemi A stoffet. 


Svar #2
28. november 2016 af Jensen193

Okay, tak :D Jeg er på nuværende tidspunkt i grundforløbet, så jeg har kun haft fysik men desværre ikke kemi endnu. Kan du eventuelt fortælle mig lidt om forskellene fra De to fag?

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. november 2016 af EnStuderende

Jeg har haft fysik på A og kemi på B. Da jeg skiftede til fysik A synes jeg, at der var stor forskel - heldigvis var det jo så også det, jeg havde håbet på, da jeg skiftede. Jeg var dog glad for ikke at have kemi A samtidigt som én af mine 5 A-fag, for der er altså en del mere at huske til eksamenen end der er i f.eks. engelsk A, så det skal man self. lige overveje (jeg var på det tidspunkt heller ikke vild med kemi, så det var nok mere derfor).

Kemi handler jo meget om stoffer/molekyler, kemiske bindinger og har en del flere laboratorieforsøg. Tænk væsker, faste stoffer osv. hvorimod fysik jo på en måde spænder meget mere bredt og nok også er lidt mere teoretisk (behøves ikke være, men er det typisk) og lidt mere abstrakt. Du bruger fysik til at forklare kemi med. Og man kan sige, at hvor kemi typisk holder sig på det mikroskopiske niveau, så spænder fysik til det atomare niveau til afstande så store, at det er umuligt for din hjerne at begribe det.

Du lærer hurtigt forskellen, når du har prøvet begge fag et stykke tid og vil undre dig over, hvordan fysik/kemi kan være ét fag i folkeskolen.


Skriv et svar til: Kemi A eller B?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.